Kolm ülihead nippi, mis aitavad talvekaamosega võidelda
Siiri Lelumees
Kodutohter
talv, tantsiv kass
Ära lase talvekaamosel võimust võtta: tants aitab kevadetunnet lähemale tuua. | Freeimages.com

Talv võib nii mõnegi inimese kannatlikkuse proovile panna – pimedat ja rõsket aega jagub meile ju rohkem kui pooleks aastaks. Seega tuleb selle lõputuna näiva tuksumise mahenduseks üles leida vanad või uued, olgu need unustatud või veel avastamata viisid, kuidas pikkadesse pimedatesse päevadesse rõõmu ja valgust sisse meelitada.

Juba Francisco de Goya näitas oma maalidel, et uinunud mõistus sünnitab koletisi. Pakume mõned kavalad nõksud, kuidas meeli ärkvel hoida, et kevadeootus kiiremini läheks.

* LOE RAAMATUID. "Olgu raamatutesse peidetud mõtted sinu põhikapital, aga mõtted, mis sul tekivad, selle protsendid." (Aquino Thomas)

Just nüüd võivad raamatud olla su vaiksed, kuid kõige paremad sõbrad. Pikad õhtud mööduvad linnutiivul, kui käsil on hea raamat, mille tegevustik ja tegelased viivad sind mõneks ajaks tavaelust kaugemale, uutesse seiklustesse. Lisaks leevendab see murelikkust, väidavad Sussexi ülikooli teadlased. Nimelt väheneb lugedes ärevustunne 70% – isegi siis, kui loetakse päevas vaid kuus minutit. Ainsad teosed, millest tasuks kaarega mööda minna, on eneseabiraamatud. Nimelt leidsid Montréali ülikooli teadurid, et inimestel, kes loevad eneseabiraamatuid, on kõrgem stressitase ja suurem kalduvus depressioonile kui neil, kes sedasorti kirjavara ei loe. Teadlased ei ole siiski kindlad, kas eneseabiõpikud tekitavad masendust või kipuvad depressioonile kalduvad inimesed neist raamatuist väljapääsu otsima.

* TANTSI, TANTSI: "Kui Markiisaarte tüdrukud tantsivad, siis ei liiguta nad mitte üksnes jalgu, ka käed, sõrmed, jah, isegi silmad nende nägudel tantsivad kaasa." (Herman Melville)

Tantsimist on võrreldud hinge massaažiga, kuna see pakub korraga nii füüsilist kui ka emotsionaalset mõju. Lisaks vaigistab tantsimine ka ärevust ja murelikkust. Teadlased A. Lesté ja J. Rust leidsid ühes uuringus, et tantsimine aitab ärevust leevendada isegi paremini kui tavaline trenn. Kui selline leid oli üllatav – treeningut peetakse väga tõhusaks stressipeletajaks –, siis kolmandas kontrollrühmas osalejad pidid käima matemaatikakursustel, mis üsna oodatult nende ärevust kohe kuidagi ei vähendanud.

* PROOVI MIDAGI UUT: MAALI VÕI JOONISTA: "Ma maalin asju, nagu ma neist mõtlen, mitte nagu ma neid näen." (Pablo Picasso)

Talvel on hea aeg proovida midagi uut, näiteks maalimist või joonistamist. Kui õlimaalikursustega võib kaasneda arvestatav rahaline väljaminek – lõuendid ja õlivärvid on üsna kallid –, on meil kõigil käepärast tavaline paber ja harilik pliiats. Võid proovida visandada fotolt endale kallist inimest või maalida van Goghi kombel oma unenägusid või Picasso moodi oma mõtteid. Kunstiteraapiat on kasutatud ka vaimuhäiretega inimeste ravis. Näiteks korraldati Granada ülikoolis uuring, kus tõsiste vaimsete probleemidega inimesed osalesid vabatahtlikult maalimisseanssidel. Maalide kaudu said osavõtjad väljendada oma allasurutud ihasid ja kuvada oma sisemist maailma. Kunstilise eneseväljendusega suutsid nad oma hirmude ja ihadega paremini toime tulla: ühest küljest said nad luua lõuendile oma kujutelmasid ja teisalt neid üle maalides ka hävitada. Praegu on erakordselt populaarsed keerukate mustritega värvimisraamatud täiskasvanutele – ka need aitavad stressi maandada ja keskendumise abil muresid eemale peletada.

Artikli märksõnad