Kui palju peaks iga päev marju sööma?
vahendanud Marika Vingissar
Kodutohter august 2017
Marjade söömine on tervisele kasulik. | Shutterstock

Suvel peaksid kõik nautima marju, mis järjest valmivad. Kõige kasulikum on neid kombineerida teiste toiduainetega.

Miks peab sööma marju?

Marjad on meie organismi kaitsvate toitainete suurepärased allikad. Kaitsmisega tegelevad vitamiinid ja mineraalained, mis parandavad immuunsust, kaitstes organismi viiruste eest, ja tasakaalustavad ainevahetust. Eriti palju on marjades C-vitamiini, karotenoide ja kiudaineid; mõned neist sisaldavad palju kaaliumi, magneesiumi ja kaltsiumi.

Milline oleks sobiv päevane kogus?

Marjadele pole päevast kogust määratud. Üldiselt võib öelda, et kohvitassitäis marju päevas on sobiv kogus, sest sealt saab juba piisavalt kõiki kasulikke aineid. Mõne uuringu järgi piisab organismi turgutamiseks ka väiksemast kogusest. Üks uurimus on näidanud, et juba 28 grammi astelpajumarju päevas vähendab tuntavalt organismi põletikumarkereid. Oluline on süüa marju iga päev väikeses koguses, mitte harva ja palju.

Nagu kõike muud, on ka marju võimalik süüa liiga palju. Marjade puuviljahapped võivad põhjustada näiteks kaariest. Kohe pärast marjade söömist ei tohi hambaid harjata, sest see kulutab hambaemaili. Liiga suur kogus astelpajumarju võib tekitada õrna seedimisega inimesele ka kõhuvaevusi.

Kuidas peaks marju sööma?

Marju võiks süüa mitmekülgselt, kuid mingeid eriti tervislikke soovitusi pole. Kõige parem on segada kokku erivärvilisi marju. Astelpajumarjades ja murakates on karotenoide, millest mõned on A-vitamiini allikad. Mustikates, mustades sõstardes ja punast värvi marjades on antotsüaane. Kõikides marjades on flavonoide.

Kauplustes on külmutatud valmissegud enamasti ühte värvi marjadest sellepärast, et oleks ilusam. Kui panna kokku siniseid ja kollaseid marju, näib segu hall ja porine. Kuid kodus võiks siiski süüa erinevat värvi marju, sest siis saab kätte nende parimad omadused. Kõige parem on süüa marju toorelt. Külmutamine ja kuivatamine säilitavad kasulikke aineid üsna hästi. Isegi aastane sügavkülmas hoidmine ei vähenda eriti vitamiinide sisaldust. Mahla ja moosi tegemisel läheb küll osa neist kaduma, kuid osa jääb ka alles.

 

Artikli täismahus lugemiseks osta värske ajakiri poest või telli ajakiri Kodutohter.
Artikli märksõnad