15 põhjust, miks sõita jalgrattaga

Siiri Lelumees
Pedaalimine sobib suurepäraselt kaalu langetamiseks. | Shutterstock

Sügis läheneb ja paljud meist hakkavad suveasju vaikselt ära panema. Pakume 15 põhjust, miks jalgratast võimalikult kaua ka sügisel kasutuses hoida.

Jalgrattasõidul on mitu tervislikku tahku, ja mis eriti tore – see sobib igas vanuses inimesele, eeldusel et ta suudab hoida tasakaalu ja tunneb liikluseeskirja.

Muidugi tuleks jälgida, et end üle ei pingutaks ning et jalgratas oleks täpselt õigesse mõõtu sätitud. Sadul tuleks kohandada oma jalgade pikkuse järgi. Väljasirutatud asendis peab jalg olema põlvest veidi kõverdatud. Põlvedel peab olema mugav ja need peaksid liikuma pehmelt.

Mõnusat väntamist!

1. Jalgrattasõit paneb vere hoogsalt ringi käima, see omakorda aitab suurendada keskendumisvõimet. Miks? Sest aju saab rohkem verd ja energiat.

2. Vändates kasvatad lihaseid ja arendad tasakaalu.

3. Pedaalimine paneb vere jalgades käima. Nõnda paraneb nii veenide kui ka arterite verevarustus – see on eriti oluline veenilaiendite korral.

4. Mida rohkem oma kaherattalist sõpra tallad, seda tugevamaks muutub sinu süda ja seda väiksem on südame-veresoonkonnahaiguste risk. Lisaks leevendab see südame-veresoonkonnahaiguste kulgu ja loomulikult parandab südametalitlust. Näiteks üks Hollandi teadlaste uuring kinnitab, et kodused tööd ja jalgrattasõit vähendavad eakate inimeste riski haigestuda südame-veresoonkonnahaigustesse 30 protsenti.

5. Rattasõit sobib hästi ka liigestele – isegi põlve- ja puusaliigeste kulumise korral võib jalgratta selga hüpata. Lisaks vähendab see valu liigestes ning liigeste jäikust osteoartriidi korral.

6. Kaherattalisega liikudes hingad sisse värsket õhku – välja arvatud juhul, kui sõidad suure liiklusega tee ääres, aga isegi siis trumpab liikumisest saadud kasu üle saastest tulnud kahju.

7. Igasugune kehaline koormus on väga kasulik, sest see vähendab üldkolesterooli, sealhulgas halva kolesterooli sisaldust ning alandab vererõhku.

8. Selline liikumisviis sobib hästi ka diabeetikule, kuna tänu sellele paraneb insuliinitundlikkus ja seeläbi on parem ka veresuhkru kontroll. Samuti suureneb glükoosi tarbimine kehas, väheneb glükoosi tootmine maksas ja langeb ringleva insuliini tase treeningu ajal.

9. Jalgrattasõit parandab töövõimet ja ka võimet puhata.

10. Tõstab hästi tuju ja enesehinnangut, vähendab stressi ja soodustab suhtlemist.

11. Värskes õhus väntamine annab sügavama une.

12. Jalgrattasõit teeb õnnelikumaks. Inimesed, kes ühest paigast teise liikumisel jalgratast kasutavad, on paremas meeleolus kui ükskõik millise muu sõiduvahendiga liigeldes. Ka liikluses on jalgratturid teiste liiklejatega võrreldes paremas emotsionaalses tasakaalus, lastes end vähem puudutada stressil, valul, kurnatusel ja kurbusel.

13. Päikeselisel päeval väljas sõites saad kätte oma D-vitamiini portsu ja kehas suureneb serotoniini hulk.

14. Pedaalimine sobib suurepäraselt kaalu langetamiseks: mõõduka koormusega võid kulutada umbes 500–1000 kilokalorit tunnis.

15. Oma kaherattalise sõbraga sõites ei istu sa kunagi liiklusummikus, seega säästad nii oma närve kui ka loodust.

Artikli märksõnad