7 varjatud rasvumislõksu
Maria Torm
Kodutohter
Dieettoodete asemel haara poeriiulilt maitsestamata toode, näiteks maitsestamata jogurt. | Shutterstock

Jälgid kiivalt oma toitumist, teed usinalt trenni ja poed õigel ajal põhku, ent kõhuümbermõõt ei näita kahanemise märke. Selle põhjused võivad olla üsna ootamatud.

Nii mõnigi meist on hädas jonnaka rasvavööga, mis ei taha ega taha ka meie kõige kangelaslikumatest ponnistustest hoolimata piha ümbert kaduda. Miks ometi?

1. Elad suure tänava ääres

Tuleb välja, et lisaks heitgaaside kahjulikule mõjule teeb vilka liiklusega tänava ääres elamine sind ka paksuks. Teadusajakirjas Occupational and Environmental Medicine avaldatud uuringu järgi on selle põhjuseks liiklusmüra. Ka rongide ja lennukite lärm mõjub samamoodi.
Lahendus: kui sa just ei plaani ära kolida, pead proovima müra hajutada. Selleks sobib kõige paremini rahustav muusika, mis vaikselt taustal mängib. Kui sul on vaja süveneda, tasub endale muretseda müra summutavad kõrvaklapid, mis aitavad keskenduda.

 

2. Jood-sööd dieettooteid

Sageli tarbivad saleneda püüdvad inimesed niinimetatud dieettooteid, kuhu suhkru asemel on pandud sahhariini, aspartaami, kaaliumatsesulfaami või suhkrulehte ehk Stevia’t . Uuringud on aga näidanud, et näiteks dieetjookide manustamine ladestab kõhule lisakilosid. Tõenäoliselt on põhjus selles, et kunstlikud magustajad ei saada ajusse küllastustunde signaali ja seega tarbib inimene selliseid jooke eneselegi teadmata rohkem.
Lahendus: kui sa ei suuda kihisevatest jookidest loobuda, joo tavalist mullivett või mineraalvett, millesse ei ole lisatud ei suhkrut ega magusaineid. Dieettoodete asemel haara poeriiulilt maitsestamata toode, näiteks maitsestamata jogurt, millele saad lisada peotäie marju oma äranägemise järgi.

 

3. Teed mitut asja korraga

Browni ülikooli teadurid leidsid, et inimesed, kes pühendusid ühele asjale korraga, olid keskmiselt pool kilogrammi kergemad kui rööprähklejad. Teadlased peavad võimalikuks põhjuseks asjaolu, et sellised inimesed on oma tegevusest teadlikumad ning oskavad oma tundeid objektiivsemalt hinnata – nii suudavad nad ära ütelda teisest kommist või koogitükist ja lähevad selle asemel hoopis trenni.

Lahendus: keskendumisvõimet on võimalik arendada näiteks jooga, meditatsiooni või hingamisharjutustega. Aidata võivad ka vastupidavustreeningud, näiteks jalgrattasõit, kus inimene peab pidevalt jälgima oma kiirust, ümbrust ja maastikku ning pöörama tähelepanu oma enesetundele.

 

4. Saad liiga vähe kaltsiumi

Üle poole naistest ei saa toiduga küllalt kaltsiumi, mis on inimese organismis üks tähtsamaid mineraalaineid. Meie luumass suureneb kuni 30. eluaastani toidust saadava kaltsiumi abil, seejärel hakkab kaltsiumisisaldus luudes kahanema. Toidust puudu jääva kaltsiumi võtab organism oma normaalseks talitluseks meie luudest, mille tõttu nende tihedus väheneb ja suureneb osteoporoosioht. Täiskasvanud inimese päevane kaltsiumivajadus on umbes 1000 milligrammi ehk 1 gramm.

Üks vähem tuntud kaltsiumipuuduse kõrvalnäht on suurenenud kõhuümbermõõt, väidetakse teadusajakirjas Nutrition avaldatud uuringus. Katsealused, kes sõid 12 nädala jooksul kolm korda päevas piimatooteid, kaotasid keskmiselt kilogrammi kõhurasva; inimestel, kes piimatooteid üldse ei tarbinud või tarbisid neid väga vähe, seda ei täheldatud. Teadlased arvavad, et piimatoodetes leiduv kaltsium surub alla hormooni, mis ladestab kehasse rasva.
Lahendus: lisa oma igapäevamenüüsse kolm portsu piimatooteid, nagu piim, jogurt või juust; söö brokolit, tofut ja lehtkapsast.

 

5. Tee tööle ja tagasi võtab liiga kaua aega

Washingtoni ülikoolis tehtud uuring näitab, et mida rohkem aega veedab inimene autos, bussis või rongis loksudes, seda suurem on ta vööümbermõõt. Tõenäoliselt jääb selle tõttu lihtsalt vähem aega treenimiseks.
Lahendus: jaluta vähemalt osa teest jala ehk pargi auto veidi kaugemale või astu paar peatust varem bussist-rongist maha. Nii saad peale kehalise koormuse ka silmi puhata ja värsket õhku hingata.

 

6. Magad rahutult

Teadlased on ammu kindlaks teinud, et ebapiisav uni tõstab stressihormoon kortisooli taset kehas. Nüüd on Saksa teadurid avastanud, et ka une kvaliteet on samasuguse tähtsusega: mida viletsama kvaliteediga on ööuni, seda suurem on vööümbermõõt. Ka hea unega inimesed ärkavad paar korda öösel üles, aga kui majas on beebi, keegi norskab või kimbutavad mured või halvad unenäod, ärkad hommikul üles väsinu ja pahurana. Pidev hirm, et sa ei jää uuesti magama, võib samuti kortisoolitaset tõsta.
Lahendus: proovi öösel ärgates äratuskella mitte vaadata; kui vaja, pööra kell lausa tagurpidi, et end muretsemisest säästa. Kasuta magamajäämisel lihtsaid võtteid: tee hingamisharjutusi või loenda mõttes sajast allapoole.

 

7. Vaatad telerist kokasaateid

Liigne telerivaatamine ei mõju kehakaalule hästi – seda teavad kõik. Nüüd on teadlased leidnud, et vööümbermõõdule mõjub ka see, mida sa televiisorist vaatad. Inimesed, kellele meeldivad kokasaated ja kes proovivad saatest saadud retsepte hiljem ka ise kasutada, kaaluvad peaaegu viis kilogrammi rohkem kui need, kes leiavad retsepte raamatutest-ajakirjadest või saavad neid sõpradelt-kolleegidelt. Põhjuseks võib olla asjaolu, et kokasaadetes näidatakse sageli ebatervislikke, kaloririkkaid toite ja inimesed eeldavad, et sellised road kuuluvadki igapäevamenüüsse.
Lahendus: kasuta retsepte, mida pakuvad ajakirjad ja raamatud – trükitud retseptidest on kohe näha, kas toidus on liiga palju kaloreid, ning nii saad vajaduse korral toiduaineid välja vahetada.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid