Kas keha vajab puhastavat dieeti? Liigne paasutarmastus võib tekitada ortoreksia
Maria Torm
Kodutohter
Dieedi ajal tuleks eelistada värsket ja toorest toitu – mida vähem töödeldud, seda parem. | Shutterstock

Puhastav dieet ehk detox annab suurejoonelisi lubadusi: see vabastab keha mürkidest, vööle kogunenud päästerõngast ning isegi tselluliidist. Kõlab liiga hästi, et olla tõsi? Uurime selle väite tagamaid.

Detox-dieet lubab eemaldada kehast nii loomulikud mürgid, mis tekivad näiteks valkude lõhustumisel, kui ka mürgised ained, millega inimene siin-seal kokku puutub: pestitsiidid, kodukeemia, säilitusained, sigaretimürgid ja raskmetallid.

Puhastavat dieeti pidades hakkavat inimene ka kehakaalu kaotama, muidugi olenevalt tema varasemast elustiilist ja organismi eripärast. Eriti hästi toimivat puhastav dieet nendele, kes kavatsevad oma söömisharjumusi muuta ka pikas plaanis. Kui aga hakata pärast vanaviisi toituma, tulevad ka kilod rangete piirangute lõppedes tagasi.

 

Söö puhast toitu
 

Esimese asjana soovitavad selle toitumiskava entusiastid enne dieedile minekut vähendada tegureid, mis koormavad organismi jääkainetega. See tähendab: võimalikult vähe tarbida alkoholi, kohvi, magustatud jooke, töödeldud valmistoitu ja valget suhkrut. Ka suitsetamine tasub maha jätta ning kasutada võiks puhtamat kodukeemiat ja ohutumaid kehahooldusvahendeid.

Erinevate detox-dieetide kavades jagatavad toitumisjuhised ulatuvad siiski seinast seina. Mõnes soovitatakse loobuda piimatoodetest, suhkrust ja punasest lihast, teises lubatakse juua ainult vett sidruni ning Cayenne'i pipraga.

Üldiselt leitakse, et dieedi ajal tuleks

* eelistada värsket ja toorest toitu – mida vähem töödeldud, seda parem;
* süüa palju kiudaineid;
* juua vähemalt kaks liitrit vett päevas, lisaks taimeteesid ja värskelt pressitud mahlu;
* tarbida võimalikult vähe lauasoola, vajaduse korral kasutada meresoola;
* süüa küpseid puuvilju: õunu, pirne, papaiat, ananassi, ploome, viinamarju ja muud;
* tarbida palju köögivilju: spinatit, peeti, brokolit, paprikat, porgandit ja muud;
* eelistada täisteratooteid;
* lisada menüüsse sidrunit, sibulat, küüslauku, ingverit, tšillipipart ja oliiviõli.

Mõnes dieedis lubatakse kord päevas süüa ka väga väikese portsjoni juustu, kala või kanaliha.

 

Keha ei ole must
 

Detox on lühend sõnast detoxification ehk detoksikatsioon, mis tähendab keha vabastamist mürkainetest. Detoksikatsioon on ka meditsiiniline termin, kui räägitakse näiteks alkoholimürgistuse või narkootikumide tarbimise tagajärgede kaotamisest.

Detox-dieeti kaaludes võiks meeles pidada ammu kinnitust leidnud tõde: organism on loodud end ise puhastama – kui just pole eespool mainitud meditsiinilisi põhjuseid keha detoksikatsiooniks, siis selle eraldi puhastamist vaja ei ole.

"Keha pole ju must, et seda peaks pidevalt seest loputama," ütleb toitumisteadlane Mai Maser. "Puhastava dieedi omal käel järgimisega tuleks olla ettevaatlik: näljutamine ja nädalatepikkused paastukuurid on puhastava mõju asemel kurnavad ja võivad lõppeda hoopis tõsisemate tagajärgedega. Organismi näljutamine võib panna tervisele pikaajalise põntsu. Liigne paastuarmastus võib tekitada isegi sellise psüühikahäire nagu ortoreksia, mis tähendab veidrusteni viivat illusioonide loomist kindlate toitude suhtes, sealjuures teistest kui kahjulikest loobumist."

Kindlasti ei tohiks dr Mai Maseri sõnul karme puhastavaid dieete teha

* rasedad;
* kasvueas, kuni 21-aastased noored;
* viljakas eas naised, sest see segab sugurakkude talitlust, mille tagajärjeks võib olla viljatus;
* südamehaiged, sest detox'it tehes väheneb lihasemass, ka südamelihase oma.

"Samuti võib puhastava dieediga liialdamine tekitada kaalu jojoefekti, sest keha lülitub säästurežiimile ja talletab hiljem kõik, mis talle toiduks antakse," lisab toitumisteadlane.

Artikli märksõnad