Kuhu kadus seks?
Marika Vingissar
Kodutohter
Pikaajaline stress mõjutab negatiivselt meie kodust elu ja läbisaamist elukaaslasega. | Shutterstock

Üks oluline tegur, mis inimestevahelist võõrdumist põhjustab, on stress. Stressi ja seksi seostest vestlesime seksuaalterapeut Mare Pruksiga.

Pinget tunneme oma elus pidevalt. Mõõdukas pinge on isegi kasulik, sest sellega toimetulek annab võimaluse tunda rahulolu hakkamasaamisest. Kuid pikaajaline stress mõjutab negatiivselt meie kodust elu ja läbisaamist elukaaslasega. "Seks on suurepärane stressi leevendaja, kuid samal ajal takistavad pingesolek, närvilisus, ärevus ning teised negatiivsed tunded õige tuju ja soovi tekkimist üldse seksida," leiab seksuaalterapeut Mare Pruks.

"Meestel võib stress tekitada ajutisi erektsioonihäireid. Stressi mõjul veresooned sugutis ei laiene ega lõtvu täielikult ning veri ei jäigasta sugutit. Negatiivne seksikogemus tekitab omakorda organismis spontaanse stressivastuse. Kui ei osata ebaõnnestunud seksi stressi arvele kirjutada ja selle põhjuseid kõrvaldada, võib välja kujuneda püsiv häire. Igal uuel katsel võivad varasemad negatiivsed tunded meelde tulla ja ärevust lisada ning verevool sugutisse väheneb veelgi. Need "läbikukkumised" panevad endas kahtlema ja ebameeldivaid olukordi vältima. Partnerid kaugenevad teineteisest, kuna on vähem seksi ja lähedust."

Enesekindlus vajab turgutust

Nii naistel kui ka meestel võib olla kalduvus stressi toimel kaalus juurde võtta. Lisandunud kehakaal tekitab aga ebakindlust. "Eriti tunnevad seda naised, et enda kehas pole enam hea olla. Nagunii on paljud naised oma kehakuju suhtes kriitilised. Kaalu tõustes ei julgeta end riieteta näidata, häbenetakse ennast ja ollakse seksi ajal pinges," räägib seksuaalterapeut. "Naiste jaoks ei ole seks ainult kehaline nauding, vaid eelkõige intensiivne emotsionaalne kogemus. Naise ajus toimiv kahetine hinnangusüsteem võib seksi stressist tingitud muutuste tõttu negatiivseks hinnata. Negatiivne hoiak läheduse ja seksuaalsuse väljendamise suhtes takistab tal seksi nautida ja sellest rõõmu tunda. Libiido väheneb ja sellega kaasnevad erutus- ning orgasmihäired."Mare Pruks lisab, et stress pingestab suhteid ka muul moel: "Närviline, iga asja peale nähvav ja teravalt vastav inimene pole hea kaaslane."

shutterstock_726436348.jpg

Seks on suurepärane stressiravim, mis parandab nii immuunsust kui ka partneritevahelist sidet.
Shutterstock

Alkohol pole lahendus

Stressi leevendamiseks kasutatakse sageli alkoholi, suitsu, rahustavaid või ergutavaid aineid."Alkohol ja uimastid tuimastavad tundeid, seks muutub tegevuseks, millest otsitakse leevendust. Alkoholi mõjul väheneb vee hulk organismis, nikotiin ahendab veresooni. Naistel võib selle tagajärjel tekkida tupekuivus, mistõttu on seks vähem nauditav või isegi valus," hoiatab seksuaalterapeut.

"Krooniline stress viib inimese hormonaalse seisundi tasakaalust välja, mõjutades kõikide hormoonide kontsentratsiooni. Stressi vastu võitlemiseks lülitab meie organism seksimismehhanismid välja, et saaksime paremini toime tulla pakilisemate ja kiireloomulisemate vajadustega. See muutus aitab meil paremini reageerida tähelepanu ja jõupingutusi nõudvatele olukordadele, keskendudes hormoonide tootmisele pigem ellujäämiseks kui paljunemiseks." Naistel võivad hormonaalsed muutused põhjustada menstruaaltsükli ja viljastatud munaraku pesastumise häireid; meestel tekib vähem sugurakke. Nii meeste kui ka naiste viljakus kahaneb.

Rääkida, kuulata, jagada

Mida siis teha, kui stress hakkab seksuaalelu häirima? Mõistes, et seksisuhted ei toimi stressi tõttu, piisab paljudel juhtudel sellest, kui suhtuda olukorda rahulikult ja leevendada pingeid. "Probleemide ignoreerimine ja asjadel minna laskmine tekitab viha, emotsionaalset ängi, depressiooni, kehalist haigestumist ja intiimsuse kadumist suhetest. Oma tundeid peaks partneriga jagama, rääkima oma hirmudest ja ihadest. Enamik seksiga seotud probleeme algavad ajust ning on tavaliselt stressi ja ärevuse tekitatud. Seega on mõlemapoolne rääkimine, jagamine, kuulamine ja aktsepteerimine vahel täiesti piisav, et seksiprobleemidest üle saada," leiab seksuaalterapeut.

Mare Pruks soovitab kasutada kõiki abistavaid tehnikaid, et seksiraskustest jagu saada. "Kegeli harjutused (vaagnapõhjalihaste harjutused) aitavad elavdada verevarustust, tõsta lihaste toonust ja parandada tundlikkust nii naistel kui ka meestel. Alustus- ja lõpetustehnikad ning tunnetele keskendunud puudutuste tehnikad on väga tõhusad. Need aitavad paari koostegutsemisel, kuna paljudel juhtudel on seksuaalsed häired põhjustatud vaagnapõhjalihaste toonuse langusest, tundlikkuse vähenemisest või ebaõnnestumise sundmõtteist ja hirmust. Kui paar ei suuda oma probleemi ise lahendada, tuleks abi otsida seksuoloogilt."

Terve olemine parandab enesehinnangut

Heas kehalises vormis olevad inimesed on vastupidavamad ja neil on parem voodielu – seepärast tuleks palju liikuda ja korrapäraselt treenida."Esmalt vabastab kehaline aktiivsus hormoone ja virgatsaineid, mis parandavad meeleolu ja enesetunnet ning tõstavad libiidot. Kui inimene on terve ja vormis, annab see tema enesehinnangule emotsionaalset tuge, mis tagab ka parema seksuaalelu," selgitab seksuaalterapeut. "Treenides paraneb vereringlus, mis loomulikult parandab verevoolu ka suguelundites. Stressi ja pingeid saab vähendada ka meditatsiooni, hingamisharjutuste, jooga ja lõdvestusharjutustega."

Ka magada tuleks piisavalt: kaheksa tundi uneaega vähendab stressi, ja kellel on võimalus, võiks teha ka lõunauinaku. "Kui muu ei aita, peaks külastama arsti. Abi võib saada erektsiooniravimitest – tänapäeval on terve hulk ravimeid, mis aitavad tagada erektsiooni, pikendada suguühet, suurendada seksisoovi või saada orgasmi nii meestel kui ka naistel."

Seks leevendab stressi

Seks on suurepärane stressiravim, mis parandab nii immuunsust kui ka partneritevahelist sidet. "See pole ainult kehaline akt, vaid sisaldab emotsionaalseid ja hingelisi komponente, mis suurendavad seksi terapeutilist väärtust ja mõju. Seotus ja intiimsus annavad seksuaalsele kogemusele tähenduse. Orgasmi ajal vallanduvad õnnehormoonid endorfiinid, mis aitavad organismist välja viia stressiga seotud hormoone – seeläbi kogetakse suurt lõdvestust ning ka magatakse paremini," selgitab dr Pruks. "Seksi ja orgasmiga tõuseb hormoon oksütotsiini tase, mis tekitab seotust ja usaldust. Mida rohkem kehalist kontakti, seda kõrgem on oksütotsiinitase ja seda enam tunneme end seotuna, turvaliselt ja rahunenuna."

Naistel ei vähenda stressi vaid seks – mitmeks päevaks tõstab tuju ka see, kui partner väljendab ainult oma armastust ja kiindumust. "Mitmeid seksiga seotud protsesse võib saavutada ka mitteseksuaalsel teel," tõdeb seksuaalterapeut. "Seksiga kaasnev elamus ja rahulolu on suurem, kui inimesel on partneriga hea emotsionaalne ja hingeline side."

Stressi saab vähendada, tehes elus paremaid valikuid. "Alistada on vaja vaid üks vaenlane – sina ise. Ükskõik kas oled abielus või üksik, oled alati rohkem seksuaalselt külgetõmbav, kui sööd tervislikult, oled vormis ning vaimselt hästi häälestunud. Seks vähendab stressi, kuid endal tuleb teha kõik eelnev, et oleks hea seks ja hea elu üldse."

Elust enesest: Anu ja Urmase lugu

Anu ja Urmas olid olnud abielus juba 30 aastat ja said üldiselt hästi läbi. Muidu oli kõik korras, aga Anu oli tüdinenud nende rutiinsest seksielust. Ta tahtis, et see oleks natuke üllatav või veidi teisiti kui aastakümneid täpselt ühtemoodi ja sama rutiini järgi. Urmas ei saanud üldse aru, milles on küsimus ja mis üllatusi ta peaks naisele välja mõtlema. Ta leidis, et on liiga vana mingite akrobaatiliste trikkide proovimiseks. Anu jälle ärritas, et Urmas oli nõutu ja küsis tema käest, millist üllatust naine ootab.

"Tule taevas appi, see poleks ju enam üllatus, kui ma kõik ette ütlen! Kas tal endal tõesti pole nii palju fantaasiat, et midagi uut välja mõelda?" mõtles Anu. Vaikne rahulolematus kestis pea pool aastat, kuni parajalt ülekaaluline paar otsustas igal õhtul kepikõndi tegema hakata. Alguses oli raske veenda end kehva ilmaga õue minema, kuid siis tekkis hasart ja lõpuks käidi väljas isegi lumetormiga.

Kahekesi koos käies räägiti maast ja ilmast, nii poliitikast kui ka ühistest tuttavatest. Kaal langes mõlemal ja energiat jäi ülegi. Ja mis kõige parem, ka nende magamistoas toimusid muutused. "Poleks kunagi uskunud, et väike kaalukaotus ja liikumine vallandavad sellise energia. Saan aru, et ma ise olin ka passiivne ja muudkui ootasin, et teine midagi teeks. Ja vana tõde on see, et peab omavahel rääkima, sest teine lihtsalt ei saa aru, miks sa mossitad ja mida temalt ootad," leiab Anu nüüd.