5 sammu rahuliku meeleni
Maria Torm
Kirjuta üles kõik halvad asjad, mida tahaksid sõbrale näkku ütelda, ja rebi siis paber väikesteks tükkideks. | Shutterstock

Miks mõned inimesed suudavad ebameeldivas olukorras rahulikuks jääda, teised aga lähevad närvi? Ei, rahulikud inimesed ei ole superflegmaatikud, nad lihtsalt teavad, kuidas stressirohkes situatsioonis hakkama saada. Proovi sinagi.

Nii mõnigi meist on kadedusega vaadanud inimest, kes suudab pingelises olukorras rahu ja head tuju säilitada. Psühholoogid arvavad siiski, et stress mõjutab peaaegu kõiki inimesi, kuid osa meist teab, kuidas stress toimida võib, ja käitub selle järgi. Pakume viise, kuidas ebameeldivast olukorrast tuleneva emotsiooniga hakkama saada.

 

1. Oled pettunud

Oled organiseerinud juba nädalaid suurt vabaõhusünnipäevapidu oma kallile emale, kuid see tähtis päev saabub vihmavalingute saatel.

Rahustuseks: keskendu tähtsale

Pettumus on täiesti loomulik reaktsioon – tunnista seda. Siis mõtle, miks sa seda pidu teed. Kuigi ilus ilm oleks peo ajal tore, on siiski kõige tähtsam, et sünnipäevalaps saab suhelda talle armsate inimestega. Kohane muutunud olukorraga ise ja kohanda selle järgi ka oma plaane – sa näed, et pisike ebameeldivus ei suuda su päeva rikkuda.

Kui sul on raske rahuneda, kujutle vaimusilmas, et oled tormises taevas: sinust ülalpool laiub sinine taevavõlv ja sinu jalge all mäslevad tormipilved – kõik su ebameeldivused ja mured. Ükskõik kui palju muresid sul ka on, jääb taevas sinu kohal ikka siniseks ja pilvituks.

 

2. Oled solvunud

Aitasid kogu päeva sõpra, kuid ta ei öelnud selle eest isegi aitäh.

Rahustuseks: kirjuta nördimus endast välja

Võta paber ja pliiats ning kirjuta üles kõik halvad asjad, mida tahaksid sõbrale näkku ütelda – otse ja ilma piiranguteta. Siis rebi paber väikesteks tükkideks ning samal ajal kujuta ette, kuidas paberikärina saatel vabastad end oma halbadest tunnetest. Oota veidi ja kirjuta samad asjad paberile, ent pane oma tunded nüüd normaalsesse kõnepruuki, näiteks: "Mul on veidi ebamugav seda probleemi tõstatada, kuid me peaksime sellel teemal rääkima". Kujuta kogu vestlust ette: sina räägid rahulikult ja su sõber saab aru, mis sind solvas.

Kui tunned ikka veel solvumist, ole valmis sõbraga silmast silma rääkima. Kui tavaliselt eelistad oma viha mitte välja näidata, kuid tunned, et oled solvunud, proovi seekord oma tunnetest rääkida. Kui teed seda rahulikult ja tasakaalukalt, võid oodata samasugust vastust.
Võid oma muret kurta ka usaldusisikule. Ta kuulab sind ja saab probleemi lahendamiseks pakkuda uusi vaatenurki.

 

3. Oled murelik

Ootad abikaasat, aga ta ei tule ega tule – kõik päevaks tehtud plaanid lähevad vett vedama. Enesele märkamatult hakkad muretsema.

Rahustuseks: mõtle, mis on oluline

Tasakaalusta oma hingamist: hinga mõned korrad sügavalt sisse-välja. Nüüd mõtiskle, mis ülesanded on väga tähtsad ja mis vähem olulised ning kuidas saaksid kõige tähtsamaid asju iseseisvalt täita. Rahulikud inimesed lülitavad oma mõtlemise ümber probleemide lahendamisele, et pisikestest ebameeldivatest olukordadest välja libiseda.

Kui tunned, et oled ikka veel murelik ja närvis, mõtle, kuidas tunneksid end homme või nädala pärast: kas tegemata asjad on sulle siis ikka veel sama tähtsad kui praegu? Tõenäoliselt mitte.
Püüa suunata oma mõtted rõõmsamatele ootustele ja nende täitumisele. Sunni end eemale hirmustsenaariumite ettekujutamisest.

 

4. Oled tülikas olukorras

Oled võtnud töölt vaba päeva, et elektrik saaks tulla elektrisüsteemi üle vaatama, kuid ta ei ilmu kohale.

Rahustuseks: võta hoog maha

Kui tunned, et hakkad vihastama olukorra pärast, mis sinust ei sõltu, pead negatiivsete mõtete voolu peatama. Ütle nii valjusti, kui saad: "Stopp!". See annab sulle võimaluse peatada negatiivne mõttemuster. Kasuta vaba aega kasvõi koduste tööde tegemiseks – see annab sulle tunde, et oled ikkagi midagi saavutanud, olgugi et su plaanid muutusid.

 

5. Oled löödud

Tegid ülemuse ees kohutava vea ja nüüd ei suuda sa sellest sundmõttest vabaneda, vaid mängid olukorda silme ees üha uuesti läbi.

Rahustuseks: muuda mängu

Kujuta ette, et vaatad seda olukorda DVD-lt. Nüüd mine mõttes DVD-mängija juurde ja võta DVD-plaat mängijast välja. Leia mõttes mingi eriti võimas moodus, kuidas sa plaadi hävitad. Nüüd pane mängijasse uus DVD ja kujuta ette, et räägid ülemusega ning lahendad probleemi.

Võid ka viha, kurbust ja ärevust tekitava olukorra üle mõtiskleda: kas oleksid pidanud kuidagi teisiti käituma? Loo mõttes uusi positiivseid stsenaariume, kuidas saaksid edaspidi samasuguse olukorraga paremini toime tulla.
Muide, tundlikud inimesed plahvatavad kohe, kui arvavad, et neid rünnatakse. Ülemus ütleb sulle, et sa ei oska asju delegeerida, aga sina kuuled: "Sa ei tule oma tööülesannetega toime".
Kui tunned, et sind kritiseeritakse, mõtle enne reageerimist: mis on ülemuse tõeline eesmärk? Kas kriitika on suunatud sinu isiksuse pihta või räägib ta tööst üldiselt? Väike järelemõtlemishetk aitab tundeid vaos hoida ja adekvaatsemalt reageerida.

Allikad: psühholoog Julian Simmons, psühholoog Jocelyn Brewer

Artikli märksõnad