Kas lihasevalu pärast igat trenni on normaalne?

Kodutohter
Lihasevalu tuleneb sellest, et lihasele on põhjustatud füüsilist stressi, mille tagajärjel on lihasesse tekkinud mikrohaavandid. | Shutterstock

Kas pärast iga trenni peaksid lihased valuga veidi tunda andma? Mida lihasevalu üldse tähendab ehk kas see on hea või halb? Vastab treener Kadi Kuslap.

Pärast iga treeningut ei peaks lihased valutama. Üldjuhul jäävad lihased valusaks siis, kui
* ei ole pikalt trenni tehtud ja alustatakse uuesti treeningutega;
* koormatakse lihaserühmi, mida ei ole harjutud kasutama või varem treeningutes treenitud.
Lihasevalu tuleneb sellest, et lihasele on põhjustatud füüsilist stressi, mille tagajärjel on lihasesse tekkinud mikrohaavandid. 
Lihasevalu ennetamiseks võiks pärast treeningut teha rahulikus tempos kerget sörkjooksu või aktiivset kõndi umbes kümme minutit. Lisaks võiks teha sobivaid venitusharjutusi.
Kui ka sellest ei ole abi, tuleks kasutada niinimetatud RICE-meetodit. See tuleb inglise keelest:
rest – puhkus;
ice – külm;
compression – kompress;
elevation – hoia valutavat jäset kõrgemal.
Üldiselt on kerge lihasevalu pärast treeningut normaalne, sest see on protsessi osa, mis muudab lihase vastupidavamaks ja tugevamaks. Tugevam lihasevalu näitab aga ülepingutust ja sellest oleks lihastel vaja taastuda.


Venitamine enne trenni

Vanasti soovitati enne trenni alati soojendust ja venitusi teha, aga nüüd ainult soojendust. Kas venitusi enne trenni teha ei tohi (kuuldavasti mõjuvat lihastele halvasti)?
Selles küsimuses lähevad ekspertide arvamused lahku. Ühed ütlevad, et enne treeningut on vaja kindlasti venitada, ja teised arvavad, et see ei ole nii oluline. 
Kindlasti aga ei tohiks treening alata kohe intensiivse osaga, vaid treeningu alguses on vaja lihased kerge aeroobse trenniga soojaks teha ja eelseisvaks treeninguks ette valmistada.
Soovitaksin inimesel oma keha tundma õppida, et aru saada, kumb lähenemisviis tema kehale paremini sobib.