Tuksuv silmalaug ja välja langevad juuksed. Mida saad ette võtta?
kodus.ee
Stress toob endaga kaasa mitmeid hädasid. | Shutterstock

Kui pinged ja äng kuhjuvad, saab ka keha suure löögi. Füüsiliselt avalduvad aga liigse stressi tagajärjed sageli täiesti ootamatul moel. Pane tähele märke, mis näitavad, et oled rohkem kurnatud, kui arvatagi oskad.
 

Peaaegu kõik inimesed tunnevad mingil eluperioodil stressi ebameeldivat puudutust. Mõnikord võivad emotsionaalsed üleelamised ilmneda kehas mitmel erineval moel.

Stressi ja negatiivsete emotsioonide mõju kehale on teadlased juba ammu kinnitanud – keha ja vaim on lahutamatult ühendatud. Vaimne kurnatus annab kehale signaali stressihormooni kortisooli tootmiseks ja kui seda juhtub pidevalt, hakkab immuunsüsteemi, seedeelundkonna, närvisüsteemi ja lihas-luukonna töö murenema. Ebameeldivad vaevused aga suurendavad omakorda ängi ja muret  ning stressi nõiaring ongi loodud. Kui sa ei suuda end sellest välja tirida, võid lõpuks võidelda tõsiste probleemidega, nagu ülekaal, depressioon või südamehaigused.

Kõik me teame, et stressi vähendamiseks või ennetamiseks tuleks tagada piisav ööuni (7–9 tundi), süüa mitmekesist tervislikku toitu, liikuda ja treenida, suhelda pere ja sõpradega ning keskenduda asjadele, mis alluvad su kontrollile. Tähtis on ka märgata keha sageli vaevu hoomatavaid märguandeid enne, kui stress lumepallina veerema hakkab.

Kõhuvalud
 

Sinu aju ja kõhu vahel on selge side – seega võib vaimne stress allapoole suundudes tekitada paraja kaose. Apteegiletilt võivad leevendust pakkuda erinevad toidulisandid, valuvaigistid või ravimid, kuid pikemalt kestnud probleemidele tuleks abi otsida siiski perearstilt.

Eelkõige tuleks üle vaadata oma toidulaud ja jälgida, et see sisaldaks küllaldaselt kiudaineid. Päevakavasse tuleks kindlasti lisada korrapärane liikumine, ja kuigi kõhuvaluga ennast kušetilt püsti ajamine võib tunduda paraja katsumusena, aitab energiline liikumine nii vaimul kui ka kehal end palju paremini tunda.

 

Juuste  väljalangemine

3–6 kuud peale erakordselt stressirohket sündmust (näiteks lahutus või töökaotus) võid tähele panna, et juukseharjas on pärast kammimist juuksekarvu rohkem kui tavaliselt. Suuremat sorti karvavahetus annab märku sellest, et pingelistel aegadel tõuseb meessuguhormoonide tase kehas tavalisest kõrgemaks, mis omakorda mõjub karvanääpsudele laastavalt. Umbes 100 juuksekarva kaotust päevas peetakse aga täiesti normaalseks.
Juuste väljalangemise ennetamiseks ei ole veel leitud ühte ja kindlat ravimit. Kui suurel juuksekaol ei tundu olevat mingit põhjust, see on väga kiire, peanahale tekivad tühjad laigud või peanahk valutab või sügeleb, tuleks kindlasti arsti poole pöörduda. Muudel juhtudel peaks jälgima, et igapäevamenüü oleks küllaldaselt mitmekesine.


Tuksuv silmalaug
 

Tüütult tõmblev silmalaug on kindel märk silmade ülepingest ja stressist. Tavaliselt piirdub silmalau närviline võbelemine ühe silmaga ja kestab paar minutit.

Kui laug hakkab tõmblema, sule silmad ja püüa sügavalt sisse-välja hingates lõõgastuda. Hinga aeglaselt neljani lugedes sisse, hoia 7 sekundit hinge kinni ja hinga siis aeglaselt kaheksani lugedes välja – samal ajal suru sõrmega kergelt tuksuvale laule. Tee harjutust neli korda.
Lisaks võivad kasuks tulla niisutavad silmatilgad, sest kuiv silm kipub olukorda halvendama. Kui tõmblus kandub edasi teistele näoosadele, räägi arstiga, sest tegu võib olla tõsisemat sorti spasmiga.

 

Akne


Stress võib põhjustada sinu immuunsüsteemis “lühiühenduse” ja kutsuda esile nahaprobleemid, mis on seni peidus olnud. Täpselt nagu juuksed, on ka nahk tundlik meessuguhormoonide taseme tõusu suhtes, mis võib põhjustada vinni-de tekke. Krooniline põletik võib päädida naha armistumisega. Seetõttu tuleks vajadusel nahaarsti vastuvõtule aeg kinni panna – tema oskab soovitada sobivaima ravi.
Ära vinne pigista, sest see võib põletikku veelgi enam süvendada. Loomulikult tuleks siingi üle vaadata oma menüü ning kasutada asjakohaseid nahakreeme, päikese- ja meigitooteid.  

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid