Kasulikku kauna kaisust. Palju hästi omastatavat valku
Mai Maser
toitumisekspert

Vanasõna ütleb: hernes on vaese mehe leib. Eks hernes sobi ka rikka lauale nagu ubagi, sest mõlemad täidavad hästi kõhtu ning annavad sama palju või isegi rohkem valku kui tailiha.

Vahelduseks värsketele hernestele on eestlane armastanud just külmadel aastaaegadel herne- ja oasuppi. Kuivatatud kaunviljad vajavad leotamist ja keetmisele kulub palju aega. Kuna varem oli valdavalt ahjuküte, siis sellepärast oligi talvine lemmiktoit ahjus haudunud oa- või hernesupp.
Ka talvel on poes saada suures valikus erinevat värvi konserveeritud aedubasid. Samuti pakutakse rohelisi purgiherneid suures valikus aasta ringi, rääkimata sügavkülmutatud kaunviljadest.
 

Palju hästi omastatavat valku

Kaunviljade juuremügarikes paljunevad bakterid muudavad õhus leiduvat lämmastikku selliselt, et taimed saavad seda otseselt kasutada aminohapete (valgu) tootmiseks. Sellepärast ongi kaunviljad väga valgurikkad, toitvad ja hinnatud. Ubade perekonda kuulub palju liike, millest meil on tuntumad aed- ja põlduba. Viimast tuntakse lihtsalt oa nime all, aeduba aga ka Türgi oana. Põlduba ületab oma valgusisalduse poolest teisi oaliike: kuivatatud ubades on valku 25–34% ehk rohkem kui lihas ja kalas.
Näiteks omastab organism aedoavalke paremini kui kalavalke.
Aedoa- ja hernevalk on üks paremaid asendamatute aminohapete (nt lüsiin, arginiin, türosiin, histidiin, metioniin, trüptofaan) allikaid ja organism omastab seda hästi. Sellepärast on kaunviljad hea kraam valguvajaduse katmiseks mõnel liha- või kalavabal päeval. Eriti vajalikud on nad aga taimetoitlastele, kes ei saa ainult taimede söömisest ajule ja teistele elutähtsatele organitele vajalikke aminohappeid.

Aitavad ka kaalu langetada

Peale selle tasub teada, et keha kulutab valkude seedimiseks väga palju energiat ehk 1/5 toiduga saadavast energiast. Seega omastame valgurikka toidu keharakkude suure vaeva ja töö tulemusel, mis on kaalu langetamise seisukohalt kasulik. Kaunviljades on valgu kõrval süsivesikuid, mis suurendavad söögist saadavat kalorihulka, ja kui neid süüa palju, peaks menüüs vähendama süsivesikute osakaalu.
 

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid