Kuidas seljavaludest hoiduda?
Kodutohter
Kes suudab oma selja asendit kontrollida, see kaitseb ennast paremini liigesesidemete vigastuste ja lülivaheketaste väljasopistumise eest. | Shutterstock

Meie kliimas kannatab mingil ajal seljavaevuste käes ligi 80 protsenti inimestest, pikemalt ja valusamalt teeb selg häda 10 protsendile.

Osa seljavalusid tulenevad haigustest, millele sageli ei osata õiget põhjust leida ega õiget nimegi panna. Siis öeldakse, et seljavaevused on spetsiifilised või talitluslikud, mis teisisõnu tähendab, et inimene on need ise põhjustanud.

Seljavaludest võib tekkida nõiaring, kus valu piirab liikumist ja tekivad liikumishäired ning tulemusena muutub valu tugevamaks. Valu leevendamine on võtmesõna: mida varem valu kontrolli alla saadakse, seda suurem on tõenäosus, et see ei muutu krooniliseks. Kui aastaid tagasi soovitati seljavalude alla kannatajal voodis pikutada ja rohtu võtta seni, kuni valud järele annavad, siis nüüd on hoopis vastupidi: voodist soovitatakse välja tulla jalamaid, kui valu vähegi lubab, ning püüda hakkama saada oma tavaliste tegemistega.

Kes suudab oma selja asendit kontrollida, see kaitseb ennast paremini liigesesidemete vigastuste ja lülivaheketaste väljasopistumise eest. Alaselja kontrolli all hoidmine tähendab tavaelus seda, et võib rahus öelda: ma pole oma selga ära tõmmanud. Alaselga on kõige raskem normaalasendis hoida kaua istudes, põrandalt istumast tõustes, kummardades või millegi järele küünitades. Kes võimleb regulaarselt ja kel tänu sellele on tugevad lihased, suudab paremini oma selga tervena hoida.

Alaselja võimlemisharjutused ei ole keerulised ega nõua kalleid masinaid, neid saab rahus teha koduski, kuid tähtis on võimelda regulaarselt. Internetist, näiteks videokeskkondadest on võimalik leida erineva raskusega seljalihaseid tugevdavaid harjutusi.

Selja tervise nimel ei tohiks püüda tõsta silmanähtavalt üle jõu käivaid raskusi ega teha ebanormaalseid painutusi-küünitamisi.

 

Rüht sirgeks!

Seljavalude ennetamiseks:

* jälgi, et rüht oleks õige (kui tarvis, siis võimle);

* kandmisel või tõstmisel peab selg jääma sirgeks, põlved on kõverdatud – nii koormame selgroolülide-vahelisi kettaid ühtlaselt;

* arvuti taga töötades sea seljatugi vastu selga, tõuse aeg-ajalt püsti ja kõnni mööda tuba;

* vali sobivad jalatsid;

* ära lase seljal olla külmas ega tuule käe paljas.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid