Šikk ja valgusküllane kodu vaikses hoovimajas
Sisuturundus
Köök valmis Idema köökides. Külmik ja osa kappe on peidetud puitseina sisse ja see lahendus valmis sisearhitekt Annika Lille jooniste järgi eritellimusel. Mugav elutoa mooduldiivan Oregon on kergesti hooldatava kattematerjaliga. | Tootja

Vaikses Veerenni asumis südalinnas, kuhu võõrad harva sattuvad, valitseb väikese idüllilise aedlinna meeleolu. Palju on alles 19. sajandi lõpust ja 20. sajandi algusest pärit puumaju ning säilinud terve 1920-1930ndatel rajatud kaunite elumajade ja viljapuuaedadega linnaosa, mille mitmed hooned on projekteerinud toonased tipparhitektid Eugen Haabermann ja Herbert Johanson. Vaikne park Kodu, Tare, Magasini ja Vaikse tänava vahel ja selle ümbrus on üks Tallinna ilusamaid piirkondi, mida aga üpris vähe teatakse.

Just seal piirkonnas, sügavale sisehoovi peidetult, seisavad kaks uut 3+1 Arhitektide projekteeritud elumaja. Väga lakoonilised, ilma ilustusteta, oma värvikamate naabrite varju hoidvad – ent siiski on neid võimatu mitte märgata.

Projektiga töötas suur tiim: Karin Harkmaa, Markus Kaasik, Andres Ojari, Siim Tiisvelt, Ilmar Valdur, Pirko Võmma, kes lõid kortermajad, mille kahel ainsal korteril on oma sissepääs väljast, mis muudab nad pigem eramajadeks koos oma välisterrassi ja oma õuealaga. Päike ja vaated on elamu puhul arhitektide meelest üheks tähtsamaks kriteeriumiks, mida jälgida. Nii avanevad mõlema hoone kõikide korterite elutoad lõunasse ja läände. Lisaks on hoonete tubadest väga erimõõdulised vaated kõikidesse ilmakaartesse – ent privaatne asukoht tähendab, et uudishimulikud pilgud nendest akendest sisse vaatama ei eksi.

„Kuna Kauna 3a elamud asuvad kvartali sees, siis me kujutasime neid ette, nagu inimest riietuse puhul ilma mantlita, ilma kõige välimise kihita, rohkem nagu särgi väel, ilma liigse pidulikkusetta ja dekoorita ning rohkem paljastavamana,” ütles arhitekt Markus Kaasik. Puit oli selles piirkonnas ja eriti keset aeda peidetud maja puhul esimene ja ainus välisviimistluse mõte.

Kogu kontruktsiooni puidust tegemise mõttest loobuti, sest puiduga on raskem saavutada helipidavust ja täita tuleohutusnõudeid. Maja energiasäästlikkus oli samuti väga oluline kriteerium, see mõjutas nii materjalide kui ka uste-akende valikut – viimased on kolmekordsed puitpakettaknad.

Juba projekteerimise algfaasist alates tehti väga tihedat koostööd sisearhitekt Annika Lillega, sest sooviks oli luua hästi toimiv funktsionaalne skeem, kus hoolimata ruumilistest piirangutest oleks igal pool õiges kohas piisavalt ruumi.

Kuna korteri või eramu kõige väiksemaks konkreetse funktsiooniga ühikuks on asjad nagu pliit, külmutuskapp, esikukapp, kamin, söögilaud, diivan, voodi jne, siis mõnes mõttes nendega kaasnevast ruumivajadusest lähtuvalt arhitektid siseruumi loovadki. Selle maja puhul oli juba ehituse alguseks selge, kus seisavad kaminad, millise akna alla söögilaud või kus hakkab seisma öökapp lugemislambiga.

Annika Lill jätkas eksterjööri puidu-teemat interjööris. Esimesel ja teisel korrusel asuva viietoalise korteri interjööri seob tervikuks puiduga kaetud sein, mille sisse sulanduvad kapiuksed. Korteri esimesele korrusele jäävad väga ruumikas avatud köögiga elutuba, suur magamistuba vannitoaga ja nii kodukontoriks kui külalistetoaks sobiv tuba. Teisele korrusele jõudes avaneb kõigepealt avar trepihall, kust edasi pääseb lastetubadesse. Hall kujuneb laste kohtumispaigaks ja mänguruumiks, samal ajal kui toad jäävad vaikselt õppimiseks, omaette olemiseks, magamiseks. Ka on seal ruumi suure teleri jaoks ja astmeliselt tõusev põrand tekitab kinosaali-efekti. Ehkki töö interjööriga algas juba projekteerimise alguses, on paar aastat hiljem valminud tänaseid väärtusi ja sisustustrende tabav ruum, kus väga oluline koht on naturaalsetel materjalidel, elutoas heleda  põranda ja tumeda seina vastandumisel ning graafilistel seintel vannitubades.

Avarus ja valgusküllasus olid peamised märksõnad, mida Annika Lill mõlema korteri interjööri loomisel silmas pidas. Majades on maaküte ja põrandakütte paigaldamine tähendas lisaks soojadele põrandatele ka võimalus teha põrandani ulatuvaid aknaid. Nii on korteris suured aknad, mille juurde jalutamist ja välja vaatamist ei takista miski, soojust ja veelgi valgust lisav kamin, üsnagi palju sisseehitatud mööblit – oluline oli luua hea atmosfäär ja lasta esile tõusta maja kaunil arhitektuuril.

Mööbli valikul toetuti salongi Treimann Mööbel & Disain valikule, kust pärinevad nii söögilaud ja toolid kui diivan ja diivanilauad. Aga ka kogu magamistoa sisustus, kuhu valiti teadlikult naturaalsest puidust, täpsemalt pähklipuust mööbel.

Ethnicraft on puitu väärtustav disainmööblitootja, kelle jaoks keskkonnateemad on südamelähedased. Mööbli valmistamisel on väga tähtis nii puidu päritolu kui selle energiasäästlik tootmine. Selle kõrval pole tähelepanuta jäänud originaalne disain.

Samuti on Treimanni valikust stiilsed aksesuaarid mitmes kohas majas, näiteks Skandinaavia traditsioonide ja kultuuriga tihedalt seotud Eldvarmi kaminatarvikud ja laternad, mille disaineriks on tunnustatud Rootsi disainer Emma Olbers, kes pälvis Elle Decorationi 2014. aasta noore disaineri auhinna.

Annika Lill peab seda korterit heaks koduks kaasaegse kunsti armastajale – seinad on perfektsed selle eksponeerimiseks, elutoa valgustuse planeerimisel on kunstiga juba arvestatud, ent valguskülalses korteris ei vajagi see igal pool spetsiaalset valgustust.

Leia oma uus kodu: www.kauna.ee

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid