5 vitamiini ja mineraali, mida me vajame. Millised hädad võivad tabada nende vaegusel

Kodutohter
Suunurgad on pidevalt katki? Sul on B-vitamiini puudus. | Shutterstock

Vitamiine ja mineraalaineid, mis hoiavad organismi tegusana, on palju. Mis on kõige tähtsamad ja kuidas nende vähesust ära tunda?

A-vitamiin on tähtis kudede arenguks ja nägemise jaoks. Kui on A-vitamiini-vaegus, võivad tekkida nägemishäired, näiteks kanapimedus. Tavaliselt on organismis suhteliselt suured A-vitamiini varud.

B-vitamiinid on tähtsad närvidele ja nahale. Organismist viivad neid välja näiteks koolajoogid ja antibiootikumid. B-vitamiini vähesuse esmasteks tunnusteks võivad olla katkised suunurgad. Võib esineda ka üldist nõrkust ja masendushooge. Kui ikka suunurgad on katki, võiks võtta juurde mingit B-vitamiini kompleksi.

C-vitamiini on organismis varuks kaheks kuni kuueks nädalaks. Seda saab eelkõige rohelistest taimedest. C-vitamiini vähesuse korral tuntakse väsimust, igemed on kahvatud, haavad ja luumurrud ei pruugi paraneda.
Võib-olla pole üldteada, et menstruatsiooni ajal on C-vitamiini vajadus naistel suurem kui muidu.

D-vitamiini ehk luudevitamiini omastab organism loomsetest toiduainetest – kalaõlist, munakollasest, maksast või pärmist. Taimetoitlastel võib kergelt tekkida selle vitamiini puudus. Lisaks vajame veel kaltsiumi; nende edukaks koostööks on tarvis ka päikesekiirgust. Kuigi sööme tervislikult, võib ka vähese päikesevalguse tõttu tekkida D-vitamiini puudus.
D-vitamiini vaegus võib kujuneda ka kroonilise alkoholismi korral, samuti kaasneda peensoolehaigustega, kui vitamiinide ja mineraalainete imendumine on häiritud.

E-vitamiin on viljakuse vitamiin, mida saab seemnetest ja pähklitest.

Allikas: dr Marju Past

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid