Hirsi tervislikud omadused. Nipid, kuidas hirsi mõrkjat maitset leevendada
Mai Maser
Hirss ei sisalda gluteeni, seetõttu sobib ta paljudele inimestele, kellel on gluteenitalumatus. | Shutterstock

Omapärase mõrkja maitse, kuid samas on ta tänu sellele hea kolesteroolitaseme normis hoidja. Oluline on hirsi mineraalainerikkus.

Oluline on hirsi mineraalainerikkus. Ta sisaldab kaaliumi-, magneesiumi- ja fosforiühendeid. Hirsi mikrotoitainetest väärivad mainimist mangaan, vask, tsink, raud ja räni. Suur ränihappesisaldus annab hirsile omapärase mõrkja maitse, samas teeb see temast hea kolesteroolitaseme normis hoidja. Räni on hea ka luude tugevusele.
Vitamiinidest on hirsis veidi vaid B1-, B3- ja B6-vitamiini ning foolhapet.
Hirsi kollane värvus on tingitud inimese nägemise jaoks tähtsatest pigmentidest luteiinist ja zeaksantiinist. Seega on hirsi söömine kasulik ka silmaprobleemide korral.

 

Kerge seedida ja hea ainevahetusele
 

Hirss mõjub hästi nii vaimsele kui ka füüsilisele tervisele.
* Ergutab inimese närvisüsteemi ja meeleelundkonna tegevust, tugevdab meeleorganite erksust.
* Parandab naha tervist.
* Kiirendab ainevahetust, peetakse sobivaks toiduks ka ülekaalulisuse korral.
* Hirss on aluseline teravili, mida on väga kerge seedida: sobib hästi ülihappesusega gastriidi ja puhituse korral.
* Usutakse, et kergelt lahtistava toimega hirss takistab sapikivide, maohaavandite ja jämesoolepõletiku tekkimist.
* Hirss leevendab ka veresoonte lubjastumist ja kõrgvererõhktõbe.
* Hirsis sisalduv liimjas aine on kasulik kusepõiele, neerudele ja kogu seedeelundkonnale.
* Rahvameditsiinis kasutatakse hirsipudrukompresse liigesevigastuste korral.

 

Sobib nii magusaks kui ka soolaseks
 

Kuigi hirss on pudruteravili, saab sellest valmistada kukleid või kooke, samuti võib seda lisada suppidesse, omlettidesse, lihapirukatesse, pudingitesse ja müslisse. Sellest võib teha nii soolaseid kui ka magusaid küpsetisi.
Kuna hirsijahus on väga vähe liimvalku, siis pole sellel siduvust ega head kerkivust, seda aga parandab muna või kartulihelveste lisamine.

 

Nõuanded kokkajale

* Hirsi mõrkjat maitset saab leevendada terade pannil pruunistamisega.
* Leota enne pudru keetmist terasid 5–8 tundi ja loputa puhta veega.
* Keetmiseks võta ühe osa hirsi kohta kaks osa vedelikku.
* Kui retseptis on piim või koor, siis lisa see alles lõpus – sellega väldid pudru põhjakõrbemist.
* Soolastele hirsitoitudele sobib maitsestamiseks ingver, basiilik, till ja koriander.
* Magusatele hirsitoitudele sobib vanillisuhkur, samuti ingver.

NIPP: Hoia hirsitooteid alati suletud purgis jahedas kohas, muidu hakkavad temas olevad rasvhapped rääsuma.

Allikas: Kodutohter

Sarnased artiklid