Ülevaade: mida pakkus Soome suurim sisustusmess Habitare 2017?

kodus.ee
Habitare 2017 International Friend's choices: Masaaki Kanai | Messukeskus/Habitare promopilt

Tuleviku kodus pole üleliia palju asju, see on selgepiiriline, kvaliteetne, funktsionaalne, jätkusuutlik ja loodussõbralik, nii kõlas soomlaste suurima sisustusmess Habitare 2017 juhtmõte. Põhjanaabrite suurimat sisustusmessi väisas 56 000 külalist, ent mess võõrustas tänavu ka valitud rahvusvahelisi blogijaid, kellest üks oli sisekujundaja ning blogi Home for Soul autor Katariina Kalda. Kodus.ee vahendab tema messimuljeid: mis köitis ja silma hakkas?

"Veidi üle nädala on möödas kui Helsingist tagasi jõudsin ja on olnud parajalt aega , et kogu üritus enese jaoks läbi seedida. Lühidat kokkuvõtet on muidugi raske teha, sest olulisi pisiasju, mida võis märgata, oli palju. Sellegi poolest üritan välja tuua põgusa läbilõike Habitarel nähtust, mis mind ennast just kõige enam kõnetas," vahendab ta. "Nii korraldajad ise kui ka külastajad ütlesid kui ühest suust, et sellist taset pole Habitare veel kunagi varem maailmale näidanud. Oli selge, et püstitatud on eesmärk tutvustada  Soome disaini ka laiemale avalikkusele väljaspool kodumaad."

Üheks messi läbivaks teemaks oli Kalda sõnul Jaapani  ning Soome ühisprojektide esitlemine, seda nii disaini ,  tarbekunsti,  tehnolooga, toidukultuuri kui  materjalide osas. "Kuna ma ise olen jaapani kultuuri austaja, siis see oli minu jaoks eriti põnev. Mitmed väljapanekud, mis olidki just nende kahe riigi koostöös sündinud, mõjusid väga värskelt ja erinevalt varem nähtust," jutustab ta.

Lastele mõeldud lauanõude sari Nuppu. Toodetud Jaapanis, kuid disain pärineb Soome kunstnikult Maija Puoskarilt. | Katariina Kalda/home for Soul

"Messi aukülaline oli maailmas tuntud MUJI kaubamärgi juhtfiguur Masaaki Kanai. Väidetavalt oli see esimene mess , millest ta soostus osa võtma isiklikult ja seda just põhjusel, et Soome disain ja elustiil teda niivõrd kõnetab. Korraldajad olid selle üle muidugi uhked ja õnnelikud. Tema etteastet kogu pikkuses mul ei õnnestunud kahjuks kuulata, kuid osaliselt kuuldut kokku võttes võib öelda, et tema kui visionäri idee on tuleviku ühiskonnast ja  ruumist on väga selge - vähem tarbimist, rohkem loodusega kontaktis olemist, multifunktsionaalsust tarbeesemete loomisel ja kasutamisel," vahendab sisekujundaja. "Loomulikult peab tema ideed eelkõige vaatlema esialgu just Jaapani kontekstis, kus populatsioon on kordades suurem kui meil Eestis ja Soomes. Sealsele inimesele on ikkagi oluliseks luksuseks looduses viibimine igapäevasel tasandil, kui jätta kõrvale linnadesse rajatud pargid."

Messile oli välja pandud ka MUJI mõningase tootevalikuga kauplemisala. "Korraldajate sõnul oli eesmärgiks uurida, kas neile leiduks Soome turul oma kohta. Kas soome klient võtab omaks Muji´le omase primitiivse toote?  Mis seal salata, huvi oli nii üüratu, et järjekord oli mõnekümne minuti pikkune."

MUJI hambaharjad | Katariina Kalda/home for Soul

"Habitarel selgus , et väga paljud Soome ettevõtted lasevad oma tooted valmis teha Eestis. Kui mõnes väljapanekuboksis jälle juttu alustades mainisin, et olen Eestist, siis võeti mind vastu kui vana tuttavat. Täpselt nõnda juhus ka Tapio Anttila Collectioni väljapanekul. See oli üks minu lemmikavastusi kogu messil ja üllatus, üllatus - see tuli Eesti tootmisliinilt," jutustab Kalda.

"Jäi mulje,et kogu tänase hetke trend disainis on just nimelt multifunktsionaalsus, ökoloogilisus, taaskasutus, pikaealisus ning mõistlikult tarbimine," vahendab sisekujundaja. "Ma arvan, et just neid märksõnu silmas pidades ongi jaapani disain ja elustiil meil praegu populaarseks saamas. Kuigi nende elustiil väljapool kodu on kohutavalt kiire ja pingeline, siis koduses miljöös soovivad nad end koormata võimalikult vähe üleliigsega. Muidugi  mõista ei saa iga asjaga kohe äärmusesse kukkuda ja nüüd kõikidest mugavustest või iluasjadest sootuks loobuda, kuid ehk siiski tasuks vargsi enda ümber kriitilise pilguga vaadata," soovitab ta.

Veel ühed huvitavad detailid, mida messil päris mitmed tootjad pakkusid, olid akustilised seinapaneelid. Nendest on nüüd küll kõik võimalikud ja võimatud lahendused välja pigistatud. "Nagu ma ka juba alguses mainisin, siis kogu messi läbivaks juhtmõtteks oli tulevik. Elu tulevikus, disain tulevikus, vastupidavus ja multifunktsionaalsus, tuleviku visioonid. Sellest lähtuvalt oli Habitarel välja pandud terve eraldi sektsioon nime all SIGNALS. Ala oli jagatud neljaks erinevaks toaks ning igal toal oli oma nimi ja sellest lähtuvalt väljapanek. Esimese ringiga ma ausalt öeldes ei saanud asjale väga pihta. Teise ringiga hakkas mingi loogika juba tekkima.   Näituse ülesanne oli panna inimene mõtlema tänapäeva väärtustele ja selle muutumisele ajas," vahendab Kalda.

SIGNALS MÄRKSÕNAD

HAPPINESS - mis on õnn? Mis meis seda tunnet tekitab? Kas õnnetunne sõtlub sellest läbi mis värvi "prillide" me maailma näeme? Mis lõhnasid tajume? Mis muusikat kuulame? Kui pilt on sama kõikide vaatajate jaoks, siis tunnetus võib olla individuaalselt vägagi erinev.

AGE LESS - ehk  vanane aeglasemalt. Ühiskond tihtipeale survestab ealiste tähistega, kuid tegelikult peaks olema meie iga ajatu ja vaim täpselt sellises vanuses nagu me ise otsustame. Iga on mõtteviis!

OFFLINE - praegu, mil me suhtleme, tuvume, leiame sõpru või armsamaid suhtlusportaalidest, Facebookist ja kes teab veel kust kohast, siis tulevikus peaksime uuesti leidma võimaluse enda välja lülitamiseks nutiseadmetest ja pidevast kätte saadav olemise staatusest. Peaksime taas õppima ja julgema luua kontakte otse ja näost näkku. "Väljakutse missugune, eriti noortele! Näiteks oli seal samas võimalik kirjutada käsitsi armastuskiri ja see postiga koju saata. Väga paljud külastajad kasutasid seda võimalust. Vahva!"

COINCIDENCE - asjade kokkulangemised, juhused, elu kulg juhuste läbi. "Ehk teinekord tulekski just juhust usaldada ja vooluga kaasa minna," soovitab sisekujundaja.

Loe rohkem Katariina Kalda messimuljeid ning vaata sisekujundaja lemmikuid tema blogist Home for Soul.

Sarnased artiklid