Elementmajade odavpakkujad külvavad segadust
Eesti Puitmajaliit
Eesti Puitmajaklaster
Ritsu AS toodetud elementmaja "Richard"
Korrektselt ja ausalt tegutseva ettevõtte "võtmed kätte" majaprojekti pakkumuses sisalduvad sisetöödes nii avatäited, kattematerjalid kui siseviimistlus. Pildil Ritsu AS toodetud elementmaja "Richard" interjöörivaade. | Sven-Olof Englund (XL-Studios)

Üha enam koguvad populaarsust mitmesugused tehases valmistatud puitmajad. Tehasemaja tellides tuleb aga leping korralikult läbi lugeda ja enne allakirjutamist selgeks teha selles sisalduvad ja välja jäänud tööd. Turu keskmisest hinnast poole odavamat maja pole olemas – sotsiaalmeedias pakutavad odavad majapaketid ei sisalda enamasti kallimaid ehitustöid.

Mõiste "tehasemaja" tähendab hoonet, mille põhiline konstruktsioon on toodetud tehases. Hoone võib olla nii 100% valmidusega moodulmaja, väljast valmis ehitatud elementmaja, neljast palkseinast koosnev käsitöö palkmaja vms. Ka materjali osas võib olla erinevusi. Seega ei ole võimalik tehasemaja oma suuruse, valmidusastme või kasutusotstarbe järgi konkreetselt defineerida – lähtuda tuleb põhimõttest, et hoone peamised tarindid pole valmistatud ehitusobjektil, vaid kontrollitud tehasetingimustes. Sõltuvalt tehasemaja valmidusastmest võivad hinnapakkumised erineda mitmeid kordi, mille tulemusel on kliendil keeruline mõista maja reaalset hinna kujunemist. Nö odavpakkumised muudavad olukorda veelgi segasemaks.

Kuidas levib müüt?

Otsides internetist tehasemajatootjaid, on tulemused äärmuslikud. On tootjaid, kes ei avalda hinnaindikatsiooni ja soovivad maja kõik etapid koos kliendiga läbi eelarvestada. Osad ettevõtted toovad välja nii orienteeruva tehasepaketi kui ka "võtmed kätte" maksumuse, viimane on tavaliselt 4–5 korda kallim. Samuti leidub ettevõtteid, kes pakuvad vaid "tehasepaketi" hinda. Viimastest probleem algabki: pelgalt seintest, sarikatest ja ehk ka avatäidetest koosnev supersoodne "tehasemaja" pakett on loonud paljudele eksiarvamuse, et tehasemajade hinnad algavad vaid 10 000 eurost. Läbi sotsiaalmeedia, mis on aldis kõige odava ja ahvatleva jagamisele, on suurel hulgal inimestel kinnistunud arusaam, et tehasemaja on laoriiulist võetav ja poolmuidu pakutav toode. Reaalsuses on sarnaste parameetritega hoone lõpphind erinevatel tehasemajatootjatel üldjoontes samas suurusjärgus.

Võrdle võrreldavat

Ehituseelarve ja täpse pakkumise saamiseks peab klient oma soovid majatehasele esitama võimalikult detailselt, et olla kindel kõigi vajalike tööde ja sobilike materjalide hinnas sisaldumises. Ehitajate pakkumisi võrreldes on oluline jälgida, et need sisaldaksid ühesuguses mahus töid ning samasuguseid materjale. "Paraku tegutseb ka Eestis ettevõtteid, kes nii-öelda pooltõdedega kliente püüavad, lubades müügifaasis rohkem, kui hiljem reaalselt pakuvad," hoiatab ühe Eesti vanima puitmajade tootja Ritsu ASi tegevjuht Elari Kivisoo.

Reeglina puudub reklaamitavatel kümne tuhande eurostel tehasemaja pakettidel teostatavate tööde nimekirjast vundament, katusekattematerjal, kommunikatsioonisüsteemid, siseseinad, lae- ja põrandakatted ning siseviimistlus. Need tööd moodustavad maja hinnast enam kui 75%. Kivisoo lisab, et majaprojekti planeerimisel sobib eelarve suurusjärgu kontrollarvutuseks planeeritava maja ruutmeetrite arv korrutatuna 1000-ga. Tulemuseks on majaehituse eelarve eurodes (vundamendist võtmeteni), millele lisandub käibemaks. Näiteks 100 ruutmeetrise sisepinnaga maja ehitamisel tuleb üldjoontes arvestada lisaks krundi maksumusele ca 120 000 eurose eelarvega. Rusikareegel peab paika, kuna kvaliteetsed ehitusmaterjalid ja tööjõukulud on suures plaanis kõikidel tootjatel samad.

Saad, mille eest maksad

Ei ole anekdoot, et odavpakkumiselt tehasemaja paketi soetanud klient läheb objektile ning näeb, kuidas töömehed pooliku majakarbi kõrval asju kokku pakivad. Küsides, et kus on aknad, uksed, siseseinad ja katusekate, antakse vastuseks, et see ongi tehasemaja ja konkreetne tellitud pakett. Sellised olukorrad saavad tekkida vaid juhul, kui teenust pakkuv ettevõte otsib teadlikult kliente läbi varjatud pakkumise ja kus klient pole mõistnud, et odavpakkumistes on peidus nö "hallid alad", kust võib tekkida ootamatu lisakulu. Kokkuvõttes ei ole saavutatud mitte hinnavõitu, vaid täiendavaid probleeme ja ootamatuid väljaminekuid hoone lõpetamiseks. Sealjuures ei pruugi odavpakkumise kaudu tellitud tehasemaja tööd olla halva kvaliteediga, kuid kindlasti näitab selline turunduskäekiri nii mõndagi ettevõtte äritavade kohta.

Aus tootja pakub kliendile läbipaistva eelarve ning tööde selge kirjelduse, mis annab tervikliku ülevaate hoone ehitusprotsessi kõigist töödest ja lõplikust eelarvest, seejuures toob välja ka konkreetse ettevõtte teostatavad tegevused ja nende maksumuse. Eesti Puitmajaliitu ja Eesti Puitmajaklastrisse kuuluvad ettevõtted suudavad seda kliendile pakkuda, sest on pikaajalisete kogemustega, omavad täpseid teadmisi maja lõpphinna kujunemise protsessist ning järgivad head ettevõtlustava.