Enneta diabeeti kaunviljadega

Kodutohter
Talje salendamiseks ja veresuhkru taseme parandamiseks mõjub kaunviljade söömine täpselt sama tõhusalt kui päevase kalorihulga vähendamine. | Shutterstock

Paljud rahvastiku-uuringud on näidanud, et need, kes söövad suures koguses kaunvilju (näiteks ube, rohelisi herneid, kikerherneid ja läätsi), kalduvad olema väiksema kehakaaluga. Neil on ühtlasi saledam talje, esineb vähem rasvumist ja on madalam vererõhk võrreldes inimestega, kes kuigi palju kaunvilju ei söö.

Kuid kas need kasutegurid ei või tuleneda mitte kaunviljadest endist, vaid sellest, et rohkelt kaunvilju tarbivatel inimestel on üldiselt tervislikumad toitumisharjumused?

Seose väljaselgitamiseks kasutasid teadlased kõige võimsamat toitumisuuringute tööriista – sekkumismenetlust. Selle asemel, et inimeste toitumist lihtsalt jälgida, muudetakse nende toidusedelit ja vaadatakse, mis seepeale juhtuma hakkab.  ntud juhul võeti vaatluse alla kaunviljad: menüüsse lisati täiendav kogus kaunvilju ja samal ajal piirati toidu kalorisisaldust.

Kõhurasva vähendamine võib olla parim viis ennetada eeldiabeedi kujunemist päris diabeediks. Kuigi kalorite vähendamine on olnud enamiku kaalulangetamise strateegiate nurgakiviks, näitavad tõendid, et suurem osa inimesi, kes kaotavad kaalu toiduportsjonite kontrollimise abil, koguvad lõpuks kaotatud kilod tagasi. Näljutamine ei toimi kunagi pikaajaliselt. Seega, kas poleks tore, kui leitaks hoopis viis saavutada rohkem süües samasugune kaalulangus?

Teadlased jagasid ülekaalulised katsealused kahte rühma. Esimene rühm pidi sööma viis tassitäit läätsi, kikerherneid, rohelisi herneid või konservube nädalas, kuid mitte muutma oma toitumist samal ajal ühelgi teisel viisil. Teine rühm pidi oma päevas tarbitavat kalorite kogust lihtsalt 500 võrra vähendama.

Arvake ära, kes toitusid kokkuvõttes tervislikumalt? Need, kellel kästi süüa suuremaid toidukoguseid. Talje salendamiseks ja veresuhkru taseme parandamiseks mõjus kaunviljade söömine täpselt sama tõhusalt kui päevase kalorihulga vähendamine.
Kaunvilju tarbinud rühm sai lisakasu ka paranenud kolesterooli- ja insuliiniregulatsiooni näol. See on julgustav uudis ülekaalulistele, kellel on oht 2. tüüpi diabeedi tekkeks. Selle asemel, et süüa lihtsalt väiksemaid portsjoneid ja vähendada üldist toidukogust, võivad nad parandada oma toitumise kvaliteeti, süües rohkem kaunvilju. 

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid