Nägemist, negatiivsus! Õpi, kuidas negatiivseid mõtteid positiivseteks pöörata

kodus.ee
Kui kuuled ennast või teisi negatiivseid mõtteid väljendamas, püüa neid iga kord vastupidises võtmes korrata. | Shutterstock

Negatiivsed mõtted mõjutavad meie juttu ja käitumist. Püüa positiivsemalt mõelda ja avastad peagi, et kõik kõlab paremini.

Kui tabad end halbadest asjadest mõtlemas-rääkimas, siis sulle ilmselt tundub, et kõik teevad nii. See aga ei tähenda, et sina seda tegema peaksid. Negatiivsel toonil rääkimine pärsib su tegemisi, tirib tuju alla ja purustab unistusi.
 

1. Tuvasta negatiivne tekst

 

Negatiivsed mõtted ja allasurutud tunded mõjutavad silmanähtavalt meie juttu ja käitumist. Naised kipuvad sageli tõrjuma ja eitama saadavaid komplimente. Näiteks kui keegi ütleb midagi ilusat su seljas oleva kleidi kohta, vastad sa kiirelt: “See?! Sain selle poole hinnaga soodusmüügilt.”

Paljudel naistel on kalduvus jutu käigus ka tööalasele enesepiitsutamisele. Ehedamad näited naiste omavahelistest vestlustest: “Ma ei suuda kunagi teha õiget karjäärivalikut, sest põnevaid alasid on nii palju!” või “Ma ei saa kunagi ametikõrgendust, sest mul pole mingeid oskusi.”

Meie mõtted ja väljaöeldu on sageli tihedas seoses ning neil on otsene mõju meie heaolule ja tegemistele. Kuula hoolikalt, kuidas sind ümbritsevad naised end väljendavad, ja märkad peagi, et need, kes räägivad asjadest positiivsel toonil, on üldiselt õnnelikumad ja edukamad kui need, kes kõiges vaid halba näevad.

 

2. Pööra halb heaks

 

Kui kuuled ennast või teisi negatiivseid mõtteid väljendamas, püüa neid iga kord vastupidises võtmes korrata. Nii saad end justkui ümber programmeerida – see kandub üle nii su mõtlemisse kui ka kõnesse. Et juurida halvad mõtted välja, tuleb keskenduda positiivse suhtumise loomisele, ent selles on palju enamat kui papagoilik korrutamine “mõtle positiivselt”. Pealegi, positiivsest jutust pole kasu, kui sa end õnnelikuna ei tunne.

Milles siis õnn peitub? Lepi enda heade ja halbade külgedega ning teadvusta, et su elus toimub häid asju. Mida enam sa keskendud elu toredatele seikadele, seda enam märkad ka positiivset. Sellele järgnebki positiivne ellusuhtumine, mis nakatab teisigi.

Positiivse mõtlemise ja kõne omandamise juures on tähtis järjepidevus. Kui tabad end kurtmast, kui igav elu sul on, pööra see ümber ja räägi sellest, mida sa tahaksid saavutada ning kuidas. Selle asemel et kurta karjäärivalikute rohkuse üle, kiida seda, et meil on võimalus elada 21. sajandil ning naistel on enneolematult palju võimalusi. Ja selle asemel, et viriseda, kuidas oskuste puudumine edutamist takistab, mõtle, kuidas saaksid oma oskusi täiendada ning soovitud positsioonile jõuda.

Mõnikord oleme kõik halvas tujus, aga selle pidev väljendamine ei muuda midagi paremaks. Tegelikult on sellel lausa vastupidine efekt – see teeb sind veelgi õnnetumaks. Me peame elu pakutavate väljakutsetega kaasa minema, leidma endale sobivad lahendused ning olema positiivsed. Positiivsus kasvatab positiivsust – nii lihtne see ongi.

 

3. Väldi negatiivseid inimesi

 

Iseenda negatiivsusega on võimalik tööd teha ning seda muuta. Negatiivsete välismõjutajate kõrvaldamine pole aga sugugi nii lihtne.
Targem on negatiivsetest inimestest eemale hoida. Need pahurdajad muudavad asja ainult hullemaks ja sellest saab vaid suur auru väljalaskmine ja sõimlemine mehe arvel ning mitte midagi enamat. Kasu pole sellest kohe kindlasti.

Kui teadvustad negatiivsuse nooti teistes, märkad seda ka endas. Kui oled negatiivselt meelestatute seltskonnas, pead oskama eristada üldist isiklikust. Muide, mehi ei mõjuta negatiivsus sugugi niipalju ja nii isiklikult kui naisi.

Et saada asjast tegelikku ülevaadet ja kaitsta end negatiivse jutu eest, on vaja sisse lülitada analüüsiv ajuosa ning räägitavat juttu filtreerida.

Tuleb meeles pidada, et meestel on erakordne oskus võimendada meie negatiivset minapilti, sest me oleme harjunud kõike isiklikult võtma. Selle asemel et lasta selliste inimeste jutul endale halvasti mõjuda, on enda kaitseks targem muuta oma reaktsiooni, mitte näha kurja vaeva, püüdes muuta neid. Tuleta endale meelde, et sul on vabadus teha, mida iganes soovid, teiste arvamusest hoolimata – nii on sinu võimuses ka oma tuju parandamine ja positiivne suhtumine. Kui näiteks meesülemus kritiseerib su tööd, astu enda kaitseks välja ning püüa leida lahendus. Kui kriitikarahe jätkub, püüa oma oskusi parandada ja hakka uut tööd otsima.

Kui keegi su lähikondlastest kipub väga negatiivne olema, võib olla kasu sellest rääkimisest. Inimene ise ei pruugigi teadlik olla, kui negatiivsena tema jutt kõlab, nii et seda talle mainides soovib ta end ehk muuta. Samas ei pruugi alati nii libedalt minna ning tekkida võib hoopis vaidlus.

Püüa vältida sõnelusi negatiivsete inimestega, kes sunnivad sind alati kaitsepositsiooni võtma. Kui oled kistud sellisesse õiendamisse, siis lihtsalt lõpeta see. Ütle, et see vestlus läheb rappa ning seda oleks parem jätkata mõni teine kord, kui te mõlemad tahate olukorda lahendada, mitte teineteist tümitada. Kui aga asi jätkub vanaviisi, on tarvis otsustada, kas sul sellist suhet üldse vaja on. Ka psühholoogist võib abi olla.

 

4. Naljaga negatiivse vastu

 

Negatiivsuse nullimiseks võib abi olla huumorist. Kui keegi aina vatrab, et kõik on nii kohutav, saad asja üle võlli keerates vingujale selgeks teha, kui naeruväärne ta jutt tundub. Kui mõni patrab näiteks lokkavast kuritegevusest, siis ütle talle irooniliselt, et ta on vist õnnesärgis sündinud, kui järgmise nurga taga ellu jääb. Ole valmis ebaõnnestunud nalja korral ka enda üle naerma, sest kui sul see õnnestub, oled teinud hiigelsammu positiivsema elu suunas.

 

5. Ole valvas
 

Püüdes aina positiivsemaks muutuda, pead olema ettevaatlik olukordade suhtes, mis võivad negatiivsust õhutada. Pööra tähelepanu, kuidas sa räägid stressiolukorras, kui tööl miski untsu läheb või miski vastupidiselt ootustele kehva pöörde võtab.

Rasketel aegadel on ülioluline selget fookust hoida ja negatiivsusele vastu astuda, küsides endalt “Kas asi on tõesti nii halb, kui praegu tundub?”, “Kas ma seadsin sellele olukorrale ebareaalseid ootusi?”, “Kas sel on viie aasta pärast enam mingit tähtsust?”, “Kas ma õpin ja arenen tänu sellele?”. Vastused nendele küsimustele saad formuleerida positiivsetena. Proovi, sa suudad seda!

 

Kuidas negatiivseid mõtteid positiivseteks pöörata?

 

Negatiivne vs positiivne

* Ma olen nii masenduses, et ei tea, mida teha. VS Ma tunnen end kehvasti, aga see läheb mööda. Halb tuju ei tee asju paremaks, nii et pean mõtlema, mida saan praegu olukorra parandamiseks teha.

* Ma kolisin just teise linna, olen nii üksi ja kodust kaugel. VS Kui olen sõbralik ja avatud, leian peagi sõbrad ning õpin tundma seda põnevat linna, mis on mu uus kodu.

* Ma olen nii paks. VS Ma saan kaalust alla võtta ja alustan juba täna.

* Ma jäängi elu lõpuni üksikuks. VS Ma olen vallaline ja see on praegu nii lahe!

* Ma ei meeldi meestele ja ei leia kunagi toredat meest. VS Mul on hea huumorisoon, mis meestele meeldib ja pärast paari aia taha läinud katset leian toreda mehe, kes seda hindab.

* Meie planeet laguneb koost ning valitsused ei tee midagi selle peatamiseks. VS Meie planeet on halvas seisus, aga me saame selle päästa ja hakata selle eest ise hoolt kandma.

Sarnased artiklid