Nõuanded, kuidas keha sundasendist välja saada ja lihaspingeid vältida
Kodutohter
Sinu õla- ja kaelavööde tahab iga päev võimlemist. | Shutterstock

Pikalt istudes läheb kaela- ja õlavööde pingesse ning muutub valulikuks. Valu võib tulla ka näiteks soolade ladestumisest või närvipõletikust. Selle vastu aitab korrapärane võimlemine.   

Sageli tuleb meil olla sundasendis, nagu näiteks koolis või kontorilaua, õmblusmasina ja arvuti taga. Mitu tundi ühes asendis istumine põhjustab kaela- ja õlavöötme lihaspingeid, millest omakorda võivad tekkida peavalu, uimasus, lihaste valud ja väsimus.

Sageli püüab peavalu all kannatav inimene ennast mitte liigutada. Aga just vastupidi: tuleb teha väike vaheaeg ja ennast teadlikult liigutada, et õlavöötmelihased vabaneksid pingest.

Ka sinu õla- ja kaelavööde tahab iga päev võimlemist. Vali selleks aeg, millal tunned end kõige paremini. Tähtis ei ole, kas teed harjutusi hommikul, õhtul või päeval töölaua taga – peaasi, et võimled.

 

Et tekiks vähem lihaspingeid:
* Istu õiges asendis: keharaskus on jaotatud mõlemale tuharale, selg sirge, jalad on natuke harkis ja toetuvad põrandale (mitte üks jalg üle põlve!).

* Vahepeal nihele, muuda kehaasendit.

* Võimalusel vali õige kõrgusega ja nimmenõgusust toetava seljatoega tool (või pane nimmenõgususe ja seljatoe vahele padi)

* On kasulik, kui toolil on käetoed, millel saab puhkepausi ajal käsivarsi lõdvestada.

* Samuti on oluline laua kõrgus. Kui saad kõverdatud käed laual lõdvaks lasta, on laud õige kõrgusega.

* Sea oma töökoht nii, et oleksid kaitstud tõmbetuule eest.

* Arvutiga töötades pea meeles, et ka silmade väsimine kutsub esile pinge pea-, kaela- ja seljalihastes ning võib tekitada valu. Selleks sule aeg-ajalt silmad või vaata kaugusesse nii tihti, kui töö võimaldab.

* Kui laua taga istudes tuleb millegi haaramiseks või asetamiseks tihti keha pöörata, ära pööra keha, vaid keera end koos pöördtooliga.

* Istumast tõustes ära kalluta keha tugevasti ette, vaid katsu tõusta sirge seljaga ja käte toel, eriti kui juba tunned mõnes lihases valulikkust.

* Kui võimalik, lase vahepeal selg tahapoole ja aseta jalad kõrgemale.