E-poed. Kas maja saab valmis ehitusplatsilt lahkumata?
Kaido Einama
Ehituse ABC e-poe puhul on tegemist üsna mugava keskkonnaga, kus on üht-teist, mida teistel pole. | Tiit Koha

Tavaliselt oleme me harjunud ehituspoodides ikka ise kohal käima, mõnikord ka käru rentinud ja tõstnud suuremad asjad katuseraamile. Kas see rassimine tasub end ära või oleks muretum tarvilik ehitusmaterjal kõik e-poest tellida ja lasta koju tuua? Uurisime võimalused järele mõne suurema e-poe näitel.

K-Rauta

www.k-rauta.ee

Võib öelda, et K-Rauta test algas juba aasta tagasi, kui sellest e-poest said tellitud esimesed asjad. Et Tallinnas on nende füüsilised poed kõik Tallinna teises otsas, siis tundus kuidagi mugavam, kuna asjadega polnud põletavalt kiiret, et need e-poest tellida.

Kasutajaks registreerimine on mugav ja lihtne, saab ka oma Facebooki konto või Google’i kontoga registreerimise ära teha – hiljem pole vaja eraldi parooli meelde jätta, sest võidki oma teiste kontodega sisse logida. Registreerimisvõimalusi on K-Rautal kolmest poest kõige enam.

Nimi, e-post ja telefon on esmasel registreerimisel vähim, mida küsida ja see on ka õige, sest alguses pole mõtet kasutajat pika ankeediga eemale peletada. Küll pärast on aega profiiliandmeid täiendada, kui tõsisemaks ostmiseks läheb.

Otsides leiab vastused ka siis, kui täpselt otsingusõnale midagi ei leidnud: näiteks otsides „fassaadi krohvi liimsegu“, antakse tulemuseks ka vastused „fassaadi krohvi liimisegu“, sest osa tooteid ongi natuke teises kirjapildis sisestatud. See on väga mõistlik, sest väikesed nüansid ehitustoodete terminites võivad alati segadust tekitada.

Kui kaupa hetkel pole, näidatakse tulemust ikkagi koos märkega, et hetkel pole saadaval. See on kasutajale endale natuke tüütu, sest leitakse hulk e-poes mitte saadaolevat kaupa, aga samal ajal annab see teada, et K-Rautas on seda müüdud ja võib jälle tulla. Lihtsalt tühi tulemus oleks halvem.

Tootelehel on olemas ka „Külastajad on olnud huvitatud ka järgnevast“ ning enamasti on seal üsna informatiivne tootevalik.

Tooteinfo on K-Rauta e-poes üsna põhjalik ja ei piirduta vaid pealkirjade ja tootepiltidega. Paremalt ekraaninurgast on võimalik teade saata, kuid ei selgu, kas teate saaja saab ka mingit infot selle kohta, kust lehelt ma toote kohta küsisin, või peab kõik kirja panema.

Lisades kauba ostukorvi, teeb K-Rauta turundustiim õpikunäitena katse enne edasiminekut välja pakkuda ka veel teisi tooteid, mis selle kaubaga kokku sobiks, et sa lihtsalt niisama ühe asjaga „kassasse“ ei läheks. Hea nipp ja e-poes mõjub see hästi. Päris poes tehakse samu trikke toodete paigutamisega müügisaalis, aga niimoodi nagu e-poes ei hüppa enne kassat keegi sulle ette, et „kui ostsite neid asju, siis minge sinna tagumistesse riiulitesse ja võtke veel need asjad ka lisaks“.

Kui te ei taha kohe osta, võid märkida kauba lemmikutesse – teinekord on hea tagasi tulla ja vaadata oma soovid üle. Eriti kui on väga palju osta – nimekirja saad lemmikutes täiendada ja osta siis, kui päriselt vaja hakkab minema.

Hinnad kojutoomisel sõltuvad muidugi kaubast, aga üldse algab kojuvedu alates kaheksast eurost. Siin küll on ostja seisukohast arusaamatu piirang, sest kui tahan osta näiteks odavat liiva- või tsemendikotti, mille äravedamiseks pole endal võimalust, siis äkki oleksin nõus maksma ka kallimat kulleri hinda? Seda võimalust pole.

Kulleri hind näiteks 180eurosel ostul on ligi 14 eurot. Päris kallis. Kuid saab ka väljastuspunkti ise (tasuta) järele minna või tellida pakiautomaati, kui mahub (1,89 €).

Maksta saab kõigi Eestis levinumate pankade pangalingiga, lisaks Liisi järelmaksuga. Samuti VISA, Mastercardi ja Maestro pangakaartidega (ka krediitkaardiga otse e-poes) ja sularahas (kullerile). Paypali pole, mis on Eesti e-poodides vähelevinud, nii et see väga suur puudus pole.

Paraku pole alati laoseis täpne, aga paari tööpäeva jooksul makstakse raha tagasi. Kuller toob ilusti kauba sinu ukse ette, mitte ei jäta tänavale värava taha.
 

Bauhof

www.bauhof.ee

Bauhofist on aasta jooksul olnud võimalus tellida kõige rohkem – seal on tihti ka reaalne võit e-poest tellides ja tehakse ka kampaaniaid tihti. Eriti mugav on e-poodi kasutada kevaditi remondi- ja aiatööde tippaegadel, millal pood on ummistunud ostjatest ja liisinguvormistajatest. E-poe puuduseks Bauhofil on aga kindlasti see, et kauba kättetoimetamise aeg on ettearvamatu. Rekord on olnud üks kuu, aga tavaliselt kipub aeg jääma ühe-kahe nädala piiresse.

Kasutajaks registreerimisel vajad mobiil-IDd või ID-kaarti. See tundub asjatu kitsendus, sest tegemist on ju tavalise e-poega, mitte mõne riigiteenusega, et isik nii karmilt tuvastataks. Õnneks ostmisel saab ka ID-kaardita hakkama, sest osta võib ka sisse logimata, täites veidi pikema ankeedi.

Otsing on samuti kohanduv ja pakub vastetena välja ka selliseid nimekujusid, mis täpselt ei vasta otsingule. Näiteks otsides „fassaadi krunt“, ilmub tulemusesse ka tooteid nimega „fassaadikrunt“ ja ka terve hulk muid tooteid, näiteks fassaadikrohve.

Tootelehel on üsna põhjalikud kirjeldused ja pakendite mõõtmed ja kaalud, samuti on olemas valik, mida teised on veel ostnud sama tootega koos, mis on üsna hea valik millegi sarnase või lisaks vajaliku valimiseks. Küljel veerus on ka poe enda poolt tehtud valik sarnastest toodetest.

Kauba lisades ostukorvi midagi juurde enam ei soovitata, kuid saab rahus edasi ostlema minna.

Toote saab lisada oma ostunimekirja, mis on nagu K-Rauta „lemmikud“ – võid vajamineva asja hilisemaks ostlemiseks n-ö meeldetuletuse lehele jätta.

Hind kojutoomisel sõltub taas kaubast, kuid kaks ämbrit tellides läheb kulleri tasuna lisaks 11 eurot (kojuvedu on alates 7,5 €). Seekord on kohaletoimetamise aeg 7 päeva, mis on Eesti e-poodide puhul natuke kauem kui keskmiselt, aga kui pole ehitamisega veel kiire, siis las olla – peaasi, et suured krohviämbrid koju tuuakse ja neid ei pea ise otsima ja vedama minema. 11 eurot kulleritasu võib olla mõistlik ka suurte seinapaneelide tellimisel – muidu peaks rentima autohaagise, aga kulleriga seda muret pole, ei pea haagisega parklas manööverdama ja kõik tuuakse koju kätte. Maksmine on pangalingi või krediitkaardiga.
 

Bauhaus

www.bauhaus.ee

Bauhausil polnud veel eelmise aasta sügiseni e-poodi ja selles vallas olid nad konkurentsist täiesti väljas. Isegi kui otsisid mõnda sobivat toodet ja võrdlesid erinevate ehituspoodide hindu, ei saanud Bauhausi mõnikord üsna soodsaid hindu muud moodi võrrelda kui kohale minnes. Alati loomulikult ei viitsinud selle pärast poodi minna ka.

Nüüd on neil verivärske e-pood olemas ja see on kindlasti väga õige otsus ka nende ostjate suhtes, kes eelistavad kohapealt osta, sest e-poest saab vaadata nii kauba saadavust kui ka võrrelda hindu teistega.

Konto loomiseks on vaja vaid nime ja e-posti aadressi. Taas väga mõistlik, et alguses küsitakse vaid minimaalselt hädavajalikku – küll hiljem on aega andmeid täpsustada, kui ostlemiseks läheb.

Nii nagu K-Rautal, on ka Bauhausil klienditoe vestlusaken, kus tööajal saab vahetult suhelda, muul ajal aga teadet jätta.

Otsing pakub liiga palju asjasse mittepuutuvaid tooteid – kui näiteks otsida fassaadi krunti, tuleb hulk kruntvärve, aga mitte seda, mida vaja. Kui otsida midagi muud konkreetset, näiteks proovime „krohv“, siis soovitatakse sõnalõppe, mis on hea lahendus. Sest kui otsid sõna, millele vasteid pole, siis sarnaseid tulemusi ei kuvata.

Tootekirjeldus pakub mitmelauselisi kirjeldusi toote kohta, „Toote üksikasjad“ aga ei paku midagi lisaks, sealt leiab tavaliselt vaid tootekoodi. Mõnel tootel ka veel mõne sõnaga kirjas, millega tegemist, näiteks redeli puhul „universaalredel“.

Tootelehel on veel kaks soovitust – „Seotud tooted“ ja „Muud tooted, mis võiksid teile huvi pakkuda“. Mõlemad pakuvad välja sarnaseid tooteid ja valik on natuke erinev, aga milleks sellised kaks eraldi sektsiooni, jääb arusaamatuks. Tegelikult võiks need kaks rubriiki ju ühendada.

Kuna Bauhausis sobivat fassaadikrunti pole (vähemalt otsingu järgi), ostame hoopis redeli. See on liiga pikk, et sõiduautosse mahtuda, seega võiks ju olla mugav e-poest tellida – kuller toob koju kätte, nii nagu rasked fassaadikrundi ja -krohvi ämbridki.

Tarneviisiks pakutakse Omniva kulleriteenust 9,95 euro eest, mis on kolmest e-poest soodsaim kohaletoimetamise valik nende ostude puhul, mis tegime. Muidugi võib ka poodi tasuta järele minna, aga pole väga mõtet.

Makseviisideks pakutakse tavainimesele liiga tehnilisi variante – „Maksekeskus Pangalink“ ja „NETS kaardimakse“. E-poodide arendajad teavad, mis nende taga on, aga tavainimesele piisaks, et tegemist on pangalingi ja kaardimaksega.

Hiljem selgub, et „Maksekeskus Pangalink“ on midagi enamat kui vaid pankade lingid. Lausa Liisi järelmaksu ja Pocopayga on võimalik maksta!

Maksmine õnnestub sujuvalt ja kaup läheb komplekteerimisele, kuid kohaletoimetamise aeg ei selgu veel.

 

Ehituse ABC

www.ehituseabc.ee

Sellest ehituspoest pole küll e-poe kaudu eriti tellinud, kuid testides tundus, et tegemist on üsna mugava keskkonnaga, kus on üht-teist, mida teistel pole.

Konto loomiseks saab valida mobiil-ID või e-postiga registreerimise, seega mõlemad variandid on võimalikud. Proovime e-postiga. Küsitakse nime, e-posti aadressi, telefoni ja kodust aadressi. Natuke palju kohe alguse jaoks, aga olgu, hiljem tellides on siis tööd natuke vähem. Üldiselt aga soovitavad teoreetikud alguses võimalikult vähe küsida, et registreerimine maksimaalselt lihtsaks teha. Kui klient ostma hakkab, on juba normaalne eeldada, et küsitakse ka muid asju, seni piisab vaid kontost.

Otsingumootor tundub üsna jäik ja kui täpselt sellise märksõna järgi toodet ei leidu, nagu otsid, siis tulemusi pole. Näiteks otsides fassaadivärvi, tuleb ainult kolm tulemust. Selgub, et enamik tooteid on sisestatud nimega Fas.värv ja sellega otsing ei tööta. Ehituse ABC poest võiks pigem kategooriate alt otsida, sest need on tõesti põhjalikud ja pikad ning aitavad tootevalikut kitsendada, et just see õige leida.

Tooteleht ja toote kirjeldus on ka üsna piisavalt põhjalikud, ainult et tootekirjeldus on peidetud suures osas „Loe edasi“ samal lehel lahtihüppava lingi taha. Kui otsid mitmete sarnaste toodete seast, on tüütu järjest neid „Loe edasi“ linke avada, pealegi pole need tekstid nii pikad ka, et väga palju ruumi võtaks ekraanil. Väga hea on see, et kohe tootelehel öeldakse juba enne tellima hakkamist ära, mitme päeva jooksul umbes tellimus täidetakse. See on ehitaja jaoks oluline info ja otsustav, kui midagi on üsna kiiresti vaja. Kui kohaletoimetamise aeg on piisavalt kiire, siis saab e-poest tellida, aga kui venib pikaks, teab ostja pigem poodi ise kaubale järele minna.

Ostukorvi sisu näeb juba ostukorvi ikoonile hiirt libistades, mis on taas mugav lahendus, sest ei pea selle vaatamiseks eraldi ostukorvi lehele minema ja saad rahus edasi ostelda.

Ehituse ABC tootelehel mingeid muid tooteid juurde osta ei soovitata, küll aga soovitatakse selle tootega seotud teisi kategooriaid. Näiteks kui ostad aiamaja ukse, pakutakse vaadata veel ka akutrelle, uksetihendeid, ehitusvahtusid, ukselenge ja loodisid. Mine tea, võib-olla on see ka üsna kasulik lähenemine võrreldes konkreetsete toodete soovitamise või „mida teised ostsid“ nimekirjadega. Vähemalt ukseostja jaoks olid teemad küll olulised.

Tarneviisiks on vaid Omniva pakiautomaat (2,95 €), Omniva väljastuspunkt (6,95 €), Omniva kuller (hind oleneb tootest, testimisel oli hind 6,65 € kuni 13,25 €) või tasuta ise järele tulemine. Makseviisideks kõik Eesti suuremad pangad, pangakaardid ja Pocopay. Mõistlik valik, kuid ei midagi enamat kui mõnedel teistel.

Kohale lubatakse tuua kuue päevaga, mis kiiretel juhtudel pole kindlasti hea. Kui aga on aega ja tahad tellida palju asju pika nimekirjaga, siis sobib hästi e-poest kogu vajalik kraam korraga soovitud hetkel kätte saada ise poodi komplekteerima minemata, mis võib müügisaalis ringi uidates palju väärtuslikku aega kulutada.
 

Decora

www.decora.ee

See on pood, kuhu pole asukoha tõttu olnud põhjust seni sattuda, aga nende e-pood on ikka sama kaugel kui kõigil teistel kauplustel, seega näiteks siinkirjutaja puhul on Decora e-poe kasutatavus kindlasti eeliseks, kui kohale minna ei soovi. Kui sealt saab veel asja kätte soodsamalt ja kiiremini, võib Decora nii ju konkureerida ka ostja „kodupoega“, kuhu teinekord kiiresti ehitusplatsilt hüpatakse, et midagi otsa saanut juurde osta.

Konto loomiseks tuleb Decora poes sisestada absoluutne miinimum – vaid e-posti aadress. Selline kiire lahendus on kindlasti kiitust väärt, ehkki see on väheke kaval turundusnipp. Sest niipea, kui e-posti aadressi oled sisestanud, avaneb juba pikem ankeet. Nüüd pole enam taganeda kuhugi – neil on sinu kontakt ja kui oled asja pooleli jätnud, võidakse juba e-postiga meelde tuletada, et registreeru ikka lõpuni. Ja esialgu ei ehmatatud ära ka pika ankeediga.

Küsitakse nime, millegipärast ka sugu (mis ei tohiks ju e-poe pakkumisi kuidagi mõjutada?), jälle e-posti (mis on eeltäidetud) ja sünnipäeva. Kõige rohkem küsimusi kohe alguses, aga nagu öeldud, meelitati kavalalt neile vastama.

Oma soo ja sünnipäeva võib ka avaldamata jätta.

Otsides hakatakse rippmenüüst kohe vastuseid andma, kui tipid – väga mugav lahendus. Otsitulemused ise on väga rikkalikud ja kohanduvad otsisõnaga, pakutakse välja ka palju sarnaseid tooteid, mis pole otseselt otsitavad. Samas ei jää mõni olemasolev toode otsingust välja pelgalt teise kirjapildi tõttu.

Otsides fassaadi krunti, tulevad need krundid tähthaaval tippides õige pea hüpikmenüüsse kohe esimestena, aga lõpuni kirjutades ja otsingunupule vajutades saab ka hulga muud kraami tulemuseks, alates lakkidest ja lõpetades värvimuldadega.

Tootelehel on infot toodete kohta keskmiselt või isegi pigem napilt, mingeid muid tooteid juurde ei soovitata. See võib võhikust otsija puhul isegi tehingu liiga vara lõpetada, kui ta kohe ei leia seda, mida tahab. Samas on olemas huvitav lisavõimalus kirjutada oma ülevaade tootest. Selle juures saab toodet ka viie tärni süsteemis hinnata. Võib-olla siis otsingumootor või mingid muud süsteemid ka arvestavad seda kasutajate hinnangut, kodulehelt polnud neid näha. Või vaatab Decora ise, mis kasutajatele rohkem meeldib ja vastavalt sellele täiendab tootevalikut. Selline tagasiside on kindlasti oluline.

Kauba saab ka oma lemmikutesse lisada, et kunagi hiljem see ära osta, aga hoida meeles, et see asi võib tulevikus olla vajalik.

Kohaletoomise võimalusi on väga palju. Erinevad pakiautomaadid, kuller, kohaletulemine Tallinnasse või Tartusse. Isegi Soome Itella pakiautomaatidesse saab tellida. Tasu on ka selle võrra erinev vastavalt valitud meetodile: pakiautomaat 3,55 €, kuller 6 €. Soome pakiautomaat maksab 11 €. Hinnad pole kallid. Kauba kohta täpselt ei selgu, millal kohale tuuakse, aga kulleriga lubatakse, et läheb 2–3 päeva, mis on e-poe puhul hea tulemus. Hea on veel ka see, et kohaletoimetamise hinnad on fikseeritud kuni 1000 kg-ni. See tähendab, et ei pea muretsema näiteks suurte ehitusmaterjalide puhul, mis see maksma võib minna. Peaasi, et kaalub alla tonni.

Makseviisidest pakutakse kohe välja ka arve järgi tasumist lisaks pangalinkidele ja Liisi liisingule. Arve ootamine võtab aga rohkem aega kui automaatse pangalingiga tasumine. Pangakaarte valikus polnudki.

 

Kokkuvõtteks: kas e-poest tasub ikka tellida?

Siin ilmselt küsimust pole. E-poest tasub küll tellida, kui oled tegemas suuremat remonti või ehitad ja vajad paljusid asju korraga. Nimekiri näpus poes kõiki asju üles otsides on kindlasti ajakulu suurem, kui lased e-poes need asjad ostukorvi ja jääd ootama.

Puuduseks on kindlasti see, et vajaminevad asjad saabuvad määramata aja jooksul. Ka meie testist selgus, et mõni asi peaks tulema kolme-nelja päevaga, mõni asi aga enam kui nädalaga. Ja sedasama e-poe piires! Mõnes poes aga ei teagi, millal asjad tulema hakkavad, sest pärast ostu saad ainult seda teada, et tellimus on komplekteerimisel.

Seega – kui sul on aega (aga ei taha seda raisata ehituspoes ringikolamisele, haagise rentimisele ja parklas manööverdamisele), siis telli mugavalt kogu nimekirja jagu asju e-poest. Kui tahad ise üle vaadata, mis asju täpselt vajad, või on tarvis vaid mõnda üksikut asja ja ajaga on kiire, siis mine ise kohale. Saab lihtsamalt.

Samas võib aga juhtuda, et saad e-poest kätte mõne asja tunduvalt soodsamalt kui kohapealt 

Sarnased artiklid