Appi, jalg kisub krampi! Põhjused võivad olla just need

Kodutohter
Sageli tekivad jalakrambid just elektrolüütide, mineraalainete vähesusest. | Shutterstock

Jalad võivad mõnikord krambitada nii noortel kui ka eakamatel. Miks see nii on ja mis annaks nende ärahoidmiseks teha?

Millegipärast on just jalakrambid need, mis paljusid piinavad ega lase öösel sõba silmale.

“Kui krambid on üle terve keha, võib ilmselt tegu olla sellega, et elektrolüütide tasakaal organismis on rikutud. See tekitab elektrilist aktiivsust lihastes, mis väljenduvad krampidena,” ütleb Põhja-Eesti regionaalhaigla jalaraviõde Tiina Mitt alustuseks.
“Normaalselt lihas tõmbub kokku ja lõõgastub. Krambi puhul on selle lõtvumine häiritud ja lihas on pingul.”

 

Jalad saavad vatti
 

“Jalgades on krambid sagedased sellepärast, et jalad saavad päeva jooksul kõige suurema koormuse. See ongi põhiline põhjus. Ja kui öösel jalalihased ei suuda lõõgastuda, siis elektriline aktiivsus nendes suureneb ja võivad tekkida krambid.”
Jalaraviõde lisab, et muidugi on jalakrampide põhjuseid erinevaid, mitte ainult elektrolüütide tasakaalu häiretest, vaid ka lihtsalt lihaste ülekoormusest ja vedelikupuudusest, samuti veresoonte lupjumisest, veenilaienditest ja muudest haigustest.

 

Sageli magneesiumipuudus
 

Jalakrampidega hädas olevad inimesed arutavad ikka, kas need on jalgade vereringehäiretest või on jalanärvid läbi. “Need kõik on haigused ja sageli krampide põhjused,” nendib Tiina Mitt. “Kõige tavalisemad jalakrambid aga pole üldse seotud mõne haiguse, vaid hoopis näiteks magneesiumipuudusega, sest sööme palju rafineeritud toitu.”

Ka magneesium on üks tähtis elektrolüüt. Jalaraviõde toob esile tõiga, millest pole palju räägitud. “Magneesiumi vajakajäämist on raske kindlaks määrata, sest enamik magneesiumist asub lihastes ja veres leidub seda väga vähe. Seetõttu vereproov tegelikku olukorda ei näita.”
Sageli tekivad jalakrambid just elektrolüütide, mineraalainete vähesusest. See võib olla tingitud ka kas liigtreeningust või ühekordsest tugevast koormusest.
Muidugi peaks pärast trenni jalgu venitama, mis sageli ununeb. Korralik venitus vähendab ka öist krambiohtu.
Üks vana hea harjutus on järgmine: tõuse kordamööda varvastele ja kandadele. Seda harjutust võib teha igal pool. Kindlasti on oluline juua palju vett.